Petrof opět stojí na pevných nohách

r_2100x1400_radio_praha.png
0:00
/
0:00

Největší evropský výrobce pianin a klavírů, společnost Petrof Hradec Králové, se vloni dostal do obtížné finanční situace. Někteří skeptici už firmu zvučného jména odepisovali. Chmurné prognózy se ale nenaplnily. Více už se dozvíte v ekonomické rubrice, kterou připravil Zdeněk Vališ.

Prezidentka společnosti Petrof Zuzana Ceralová-Petrofová, foto: Autor
Vloni si královéhradecká firma Petrof připomínala 140 let své existence. Její zakladatel Antonín Petrof, jemuž byl v roce 1898 v Rakousko Uherském mocnářství udělen titul c.k. dvorní dodavatel pian, sotva mohl tušit, jaké světové slávy jednou firma dosáhne a také, jakým nástrahám doby bude muset čelit. Jednu z nejtěžších musela překonat právě v loňském roce, když slavila kulaté výročí. Banky firmě obstavily účty a když podnik v dubnu nevyplatil v řádném termínu mzdy, vstoupily odbory na tři měsíce do stávkové pohotovosti. Finanční situaci se nakonec podařilo stabilizovat a v letošním pololetí se podnik vrátil do zisku. Příčin krize, která vyvrcholila loni na jaře, bylo víc. Prezidentka společnosti Petrof Zuzana Ceralová-Petrofová, prapravnučka zakladatele firmy, začíná globálním pohledem.

"Souviselo to s celosvětovou ekonomickou recesí. Piano je prostě zbytné zboží. Po útocích v Americe, válce v Iráku a některých ekonomických vlivech, opadla celkově poptávka po hudebních nástrojích."

A do toho přišel sílící tlak levné asijské konkurence. Ten se samozřejmě netýká jen klavírů a pianin.

"Levné zboží dnes dominuje trhu se spotřebním zbožím. Pak je zboží drahé, značkové, které uspokojuje bohaté klienty. Trochu ale chybí taková vyšší střední třída, na kterou se zaměřuje značka Petrof."

Přišla ale ještě další pohroma. Byly prakticky zastaveny dodávky na americký trh. Za oceán přitom směřuje velmi významná část královéhradecké produkce.

"Dolar šel dolů a my jsme neměli dobře nastavené smlouvy právě směrem do Ameriky. Dostali jsme se proto do problémů. Musím ale říci, že dnes už jsme ty problémy vyřešili. S našim americkým partnerem máme nová smluvní ujednání. Řekla bych, že všechno je daleko flexibilnější a věci se dají lépe řešit."

Nepříznivou situaci firmy samozřejmě sledovala se zájmem konkurence. Nabízela se totiž výborná příležitost získat slavnou značku Petrof. Nakonec přišel s lákavou nabídkou koupit ve firmě majoritní podíl jeden z největších světových výrobců hudebních nástrojů, jihokorejský Samick.

"Takovou nabídku jsme skutečně obdrželi. Nicméně, přestože jsme měli finanční problémy a potřebovali jsme peníze, udělali jsme vše pro to, abychom ji nemuseli přijmout."

Odmítnout nabídku Jihokorejců bylo ze strany majitelů rodinné firmy Petrof odvážné gesto. Podnik tedy museli zachránit vlastními silami. Znamenalo to provést restrukturalizaci výroby a další opatření, některá nepopulární a bolestná.

"Museli jsme uzavřít pobočné závody mimo Hradec Králové. Dostali jsme se také během roku a půl z čísla 1200 zaměstnanců na číslo 650. Snížili jsme pochopitelně také jiné materiálové vstupy. Všude tam, kde se dá šetřit, jsme to udělali. To byla jediná možná cesta, jak snížit náklady. Ponechali jsme si na druhé straně špičkové zaměstnance, takové, kteří se chtějí zapojit do nové vlny."

Snížení nákladů přinesla firmě také výroba klavírových mechanik. Dříve je dovážela z Německa. Nyní vyrábí mechaniky sama ve stejné kvalitě, ale výrazně levněji. K nižším nákladům vedl i další krok. Letos v srpnu firma Petrof získala majoritní podíl ve společnosti Piana Týniště z Týniště nad Orlicí, která je největším výrobcem planinových skříní v Evropě.

"Firma Piana Týniště je náš největší dodavatel skříni. A jelikož to byl pro nás stěžejní dodavatel, řekli jsme si, že musíme ovlivnit tyto vstupy, mít je pod kontrolou. Vidíme už první pozitivní výsledky."

Firma vlastně bojuje na dvou frontách. Na jedné straně je nutné chránit vysokou kvalitu výrobků značky Petrof pro náročnou klientelu. Na straně druhé musí firma, jak už bylo řečeno, čelit i levné asijské konkurenci. Tomu napomáhá snižování nákladů výroby v mateřském podniku. Existuje ale ještě další cesta. Firma začala vyrábět dva modely pianin podle vlastní dokumentace v jedné továrně v Číně. Ne ale pod značkou Petrof.

"Firma Petrof vlastní ještě další značky, jako je Rösler, Schulze atd. a skutečně už vznikají první nástroje z této výroby. Strategie je taková: umístit tyto nástroje na čínském trhu, protože jsou levnější než značka Petrof, ale jsou pod naši kontrolou. Měl by to být takový mezistupeň, který vytvoří podmínky pro vstup samotné značky Petrof."

Petrof opět stojí na nohou. Pololetní tržby firmy dosáhly 315 milionů korun a firma už vykázala zisk deset milionů korun. Zásluhu na tom má export, kam šlo 95 procent produkce. Mezi hlavní odběratele se zařadily USA, Francie, Německo, Itálie, Nizozemsko, Rusko a Japonsko. Celkem vyváží Petrof do 60 zemí. Někteří odborníci tvrdí, že ryze české firmy pořád zaostávají za zahraničními firmami, které v Česku působí. Jednak trpí české firmy nedostatkem vlastního kapitálu, jednak postrádají podnikatelský know-how. Zuzana Ceralová-Petrofová s tímto názorem až tak nesouhlasí.

"Já jsem toho názoru, že člověk se musí učit, když chce něčeho dosáhnout. Myslím, že to je náš případ. Dokázali jsme se do toho zakousnout, sehnat k sobě lidi, správný management, který se už vyzná v byznysu. Všechno je v lidech. A pokud ten tým táhne za jeden provaz, tak se dá všechno dohnat."