Pomoci může i šedesát sekund

mas_to_za_par.jpg
0:00
/
0:00

Větší úctu a respekt má seniorům pomoci získat nová kampaň s názvem 'Máš to za pár', kterou startuje Domov Sue Ryder. Podle pořadatelů se totiž přístup ke starší generaci zhoršuje a ochoty pomáhat jí ubývá. Kromě billboardů, webu či spotu připravují organizátoři na internetu také aplikaci, která návštěvníkům umožní "zestárnout", a tak se lépe vžít do pocitů osob vyššího věku, uvedla v rozhovoru pro Radio Praha Radka Kulhánková z Domova Sue Ryder.

"Rok 2012 byl vyhlášen rokem aktivního stárnutí a mezigenerační solidarity. Proto Domov Sue Ryder, který sám pečuje o seniory, se rozhodl přijít s kampaní, která se jmenuje 'Máš to za pár'. Kampaň je primárně směřovaná k mladým lidem, ale doufáme, že rozpoutá širší společenskou diskusi na téma vzájemného respektu a také na téma klesajícího respektu mladým vůči starší generaci."

Na webu organizátoři například vypočítávají, kolik času by stál třeba úsměv v tramvaji, pozdrav či dání přednosti ve dveřích. Ukazují také úspěšné seniory, mezi nimi herečku Jiřinu Jiráskovou, režiséra Miloše Formana, architektku Evu Jiřičnou, herce Milana Lasicu, britskou královnu či dalajlámu. Základem projektu je web www.mastozapar.cz. Návštěvníci na něm najdou informace, kvíz o stárnutí a také "urychlovač stárnutí".

"Web obsahuje jednak spoustu informací o stáří, o stárnutí. My jsme tam zařadili i příběhy starších lidí, kteří i přes svůj pokročilý věk jsou aktivní. Je tam také zajímavá aplikace, které říkáme urychlovač stárnutí, člověk si může vyzkoušet, jak bude vypadat za několik desítek let."

Součástí kampaně jsou i billboardy. Dívá se z nich starý muž či žena a jejich portrét doplňují otázky: Proč mi nikdo nezavolá? Proč se mnou už nikdo nepočítá? Proč se mě chcete zbavit? Reakci očekávají autoři také na spot. Natočili ho v metru v Praze skrytou kamerou. Stará žena se v něm snaží vytáhnout nákupní tašku na kolečkách do schodů. Lidé ji přehlížejí. Přitom pomoc by zabrala 60 sekund, uvedla Radka Kulhánková.

"Mě hodně překvapilo, že nejen na video, ale na celou kampaň reagovali i starší lidi a souhlasili s tím, že je problém, jak se mladí chovají ke starší generaci, že by jim měli víc pomáhat, víc naslouchat, věnovat víc času. Ale, co mě překvapilo, ta starší generace také komentovala to, že respekt je vzájemný, že i oni, když je někdo pustí sednout, tak musí poděkovat a musí vyjadřovat ten respekt i opačně, takže to je taková moc hezká reakce na téma vzájemný respekt."

Společnost stárne a podíl seniorů se zvyšuje. V Česku tvoří lidé nad 65 let přes 16 procent obyvatel, před čtyřmi roky to bylo necelých 15 procent. Podle organizátorů se chování zhoršuje a roste třeba neochota bydlet vedle seniorů. Podle průzkumu by sedm procent Čechů nechtělo mít staré lidi za sousedy. V roce 2005 se tak vyjádřila jen tři procenta dotázaných.

"My v Domově Sue Ryder máme asi to štěstí, že se setkáváme s mladými lidmi, kteří tady pomáhají jako dobrovolníci a věnují nám svůj čas a svou energii, takže my se setkáváme s těmi pozitivními příklady. Ale právě naším cílem a cílem kampaně je to, aby se mladí lidé, i každý z nás zamyslel nad tím, co může pro zvýšení vzájemného respektu a pro lepší mezilidské vztahy udělat. A právě na webu mastozapar.cz je řada takových drobných návodů, co může udělat člověk, aby pomohl. A může to být třeba jen těch 60 sekund, které věnuje člověk starší dámě, aby jí pomohl s taškou do schodů."