Postarší zboží v novém obalu
Na rozdíl od ostatních politických stran zahájili vládní sociální demokraté svou předvolební kampaň dosti pozdě. Teprve předminulou neděli. Nechávali tak své soupeře v určité nejistotě, jaký silný trumf vlastně vytáhnou. Jak ale uvádí Zdeněk Vališ, sociální demokracie v podstatě nabídla jen starou politiku, i když v novém balení.
Strana chce kromě toho intenzivně podporovat také myslivce, rybáře, zahrádkáře, včelaře a podobně. Téměř na nikoho nezapomíná. Ani na zahraniční investory. Ti se přece osvědčili v prvním vládním období sociální demokracie. Suma sumarum, nikdo sice neočekával, že sociální demokraté výrazněji zmodernizují svou koncepci sociálního státu, nicméně zůstávala určitá naděje, že hloubavý Špidla přece jen nakonec přijde s nějakým novým neotřelým nápadem, který by osvěžil českou politickou scénu. Nestalo se. Svůj výrazně levicový stín nedokázal Špidla překročit ani náznakem.
Propast zející mezi českou sociální demokracií a většinou moderních západoevropských sesterských stran se nijak nezúžila. Přesto většina pozorovatelů zaregistrovala jednu dosti nápadnou změnu. Například na spisovatele a publicistu Ondřeje Neffa zapůsobila jakási vlídnost, kterou vyčetl z předvolební výzbroje sociálních demokratů. Dokládá to mimo jiné tím, že někdejší heslo Lidskost proti sobectví, které bylo agresivně namířeno proti libovolnému protivníkovi, nahradil slogan Člověk na prvním místě. Jiní pozorovatelé zase upozorňují, že ze stranického slovníku zmizela silná slova, oblíbená v Zemanově éře, a sliby, které strana dává, nejsou tentokrát tak bombastické jako v minulosti. Zaznělo také, že sociální demokracie získává image zavedené solidní firmy bez sklonů k jarmarečním atrakcím. To vše je asi pravda, jenže pravdou také je, že sociální demokracie nejvíce ze všech politických stran ignoruje odpověď na otázku, z čeho všechny výdaje, dávky a dotace zaplatit.