Praha zažívá úspěšnou turistickou sezónu

Turisté na Hradčanském náměstí, foto: Kristýna Maková

Turistů v Praze přibývá, letošní letní sezóna byla zřejmě rekordní. Česká metropole láká turisty na památky, kulturní a sportovní akce a snaží se jim poskytovat stále lepší služby.

V prvních šesti měsících tohoto roku do Prahy přijelo skoro o 7,5 procenta turistů více, než ve stejném období loni. Alespoň jednu noc v Praze strávily skoro 3 miliony turistů, uvádí pražský radní pro kulturu Jan Wolf.

Turisté na Hradčanském náměstí, foto: Kristýna Maková
"Důležité je, že nás navštěvují pro nás zajímaví klienti. Návštěvníci ze sousedních zemí, pro které v poslední době nebyla návštěva tak zajímavá. Když si vezmu zemi, odkud k nám přijíždí nejvíce turistů, tak je to Spolková republika Německo. Letos za první pololetí nás navštívilo více než 360 000 Němců a Němek, což v procentech dělá asi 14 procentní nárůst. Je to pro nás velmi zajímavá věc. Německo se svou kupní silou je prostě pro nás stěžejní partner."

Na dalších místech jsou pak Američané, Britové a do první desítky nejčastěji přijíždějících hostů se dostali i občané Jižní Koreje. Zájem o hlavní město mají také Číňané nebo Indové. A do Prahy letos vyrazilo i více Čechů. Dlouhodobě naopak ubývá hostů z Ukrajiny nebo Ruska.

Recept na návraty

Nora Dolanská, foto: Archiv Univerzity Karlovy
Problém, který bývá v souvislosti s Prahou často zmiňován, je to, že do ní turisté sice přijedou, ale podruhé se už nevrátí. Ředitelka Pražské informační služby - Prague City Tourism Nora Dolanská k tomu říká:

"To je jedna z věcí, která trápí středoevropská města vůbec. Je pravda, že Praha je na tom možná hůře, než třeba Vídeň. Vrací se sem asi 20 nebo 25 procent lidí. Těch zbylých 75 - 80 procent je tu poprvé a navštíví Prahu pouze jednou. Snažíme se pochopitelně ve spolupráci s kulturními aktivitami města připravit lidem takový program, aby se sem mohli vrátit, aby sem přijeli kvůli nějaké aktivitě. Dneska se už do měst nejezdí jen za tím městem samotným, dneska už to město musí mít nějakou přidanou hodnotu. Každopádně se musíme snažit. Festival Signál je třeba jedna z takových věcí: je nový, zajímavý...Dělají to samozřejmě i jinde, ale je to třeba zajímavé udělat na těch pražských fasádách takovou zvláštní věc. A na to se snažíme nalákat lidi, kteří už tady byli, aby přijeli znova."

Podle Jana Wolfa je právě kultura tím správným směrem, kterým by se Praha měla vydat:

Jan Wolf, foto: archiv Magistrátu hl.m.Prahy
"Teď budu mluvit jako radní Hlavního města Prahy za Prahu: chceme vytvořit pět šest stěžejních akcí, které chceme podporovat jako město, ať už spolupartnerstvím nebo nějakou jinou formou. Chceme udělat status těchto festivalů a aktivit, jako je třeba Pražské jaro, Signál, Febiofest i Prague Marathon, zkrátka několik aktivit, které chceme propagovat v zahraničí. Chceme, aby to byly věci, které budou s Prahou už navždy souviset, a když se řekne Praha, tak návštěvník si bude moct k tomu najít informace na stránkách Pražské informační služby nebo Prahy a bude mu jasné, že to s Prahou úzce souvisí. Akce by měly být rozprostřeny do celého roku, máme to vymyšleno tak, aby se akce konaly během celého roku, aby neproběhly tři festivaly během dvou měsíců a pak tři měsíce nic."

Nové návštěvnické centrum navštíví denně 700 lidí

Ataroměstské náměstí, foto: Foto: © City of Prague
Všichni turisté ale samozřejmě nemíří do Prahy za kulturou, jejich cíle mohou být různé. Ať už ale přijeli z jakéhokoliv důvodu, spousta z nich se potřebuje poradit a zjistit informace všech možných oborů. Právě k tomu jim slouží turistická informační centra. Jedno nové právě v těchto dnech vzniklo na rohu ulic Rytířská a Na Můstku.

"Za prvních šest dní už navštívilo toto infocentrum 5 000 lidí, což je asi 700 lidí denně a na hodinu je to 90 lidí," uvádí Nora Dolanská.

Největšímu zájmu se zatím těší návštěvnické centrum ve Staroměstské radnici a informační stánky na letišti Václava Havla.