Pražští radní se nakonec odvážili razantně zvýšit ceny městské dopravy

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Cestování pražskou hromadou dopravou bude od července výrazně dražší. Rozhodli o tom po několikaměsíčním oddalování pražští radní, a to nakonec jednomyslně. Vedly je k tomu samozřejmě ekonomické důvody. Na druhé straně hned zazněly obavy, že zdražení jízdného v hromadné dopravě bude mít také negativní důsledky. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.

Foto: ČTK
Zdražení městské dopravy v Praze je mnohem výraznější, než se očekávalo ještě před rokem. Na jízdence si připlatí cestující až o 70 procent víc, předplatní kupony podraží zhruba o deset procent. K tomuto skoku došlo podle ředitele pražského dopravního podniku Tomáše Jílka proto, že ceny jízdenek se nezměnily už sedm let a ceny předplatních kuponů byly naposledy upraveny před pěti lety. Od té doby naopak docházelo neustále k růstu cen vstupů, které dopravní podnik nemůže ovlivnit, zdražily například elektřina či ropa, rostly mzdy podle kolektivní smlouvy.

"A celé roky byl růst těch nákladů hrazen částečně zvyšováním dotace městem a částečně úsporami, které dopravní podnik zajišťoval snižováním počtu zaměstnanců, zvyšováním produktivity atd.. Mluvit o razantním zvýšení, když se ale sedm respektive pět let nic nestalo, mě připadá nadnesené."

Proč se tedy ceny jízdného nezvyšovaly postupně, třeba každý rok, proč k tomu dochází velkým skokem?

Foto: ČTK
"Ano, to říkávám také. Jenže ten, kdo určuje ceny, je hlavní město Praha. Hlavní město si tím, protože jsou to spojité nádoby, zároveň určuje i podíl své dotace. A samozřejmě není to problém jen ekonomický, je to problém politický."

Red: Jinými slovy, radní dlouho váhali, protože si nechtěli Pražany naštvat. Ke zdražení se nakonec rozhodli, a to i přes protesty opozičních zastupitelů. Nestraník Michael Hvížďala říká, že radní rozhodli špatně.

"Zdražení jízdného povede k výraznému zhoršení životní úrovně Pražanů. Bude to znamenat velký nárůst automobilové dopravy."

Lidé si zkrátka podle Hvížďaly jednoduše spočítají, že jízda vlastním autem je nakonec vyjde nastejno. Zastupitel také připomíná, že jestliže město vyplácí svému dopravnímu podniku třetinu svého rozpočtu, mělo by se také více zaměřit na kontrolu hospodaření podniku.

"Měly by být ukončeny různé nevýhodné smlouvy, mělo by být zamezeno různým podivným veřejným zakázkám. Myslím, že přísná kontrola by přinesla velké úspory."

Foto: ČTK
A Michael Hvížďala míří se svou kritikou ještě dál.

"Pokud dnes radnice, pane redaktore, uvažuje o pořádání olympijských her. Předběžná kalkulace je kolem 600 miliard. Tak jenom těch 600 miliard, kdyby bylo použito například na bezplatné jízdné, tak bychom mohli v Praze jezdit zhruba 33 let zadarmo."

Tržby z jízdného v pražské hromadné dopravě nyní kryjí asi 23 procent provozních nákladů dopravního podniku, zbytek doplácí město.

"Když srovnávám s Evropou, Praha je výrazně na straně těch velkoměst, kde je vysoký podíl dotací a nízký podíl krytí tržeb."

Upozorňuje ředitel dopravního podniku Tomáš Jílek. Pokud jde o Česko, podíl tržeb a dotací v Praze a jiných velkých městech je podobný. Nezmenší se ale nyní tržby v Praze třeba tím, že po zdražení bude více lidí jezdit načerno?

"Nemyslím si, že by to bylo tak dramatické. Ano, v určitém období to lze očekávat. Na druhé straně je třeba si uvědomit, že předplatní jízdenky se nezdražily v průměru ani o deset procent. Řadě těch, kterým se vyplatilo kupovat jednotlivé jízdenky, se nyní vyplatí koupit si předplatní jízdenky a tím zase by ten nárůst černých pasažérů mohl být eliminován."