Přehled tisku

Lidé se diví, co to do lidoveckého senátora Zdeňka Bárty vjelo, že si usmyslel žalovat prezidenta Klause za velezradu. Nechrlí kandidáty na ústavní soudce dosti rychle. Kousla ho moucha tse-tse? Nakazil se nemocí šíleného skotu? Vjela do něho druhá míza a chce konat hrdinské skutky? Nabízí se vysvětlení ze zcela jiného soudku. On se prostě nudí, píše v Lidových novin Ondřej Neff.

Lidé se diví, co to do lidoveckého senátora Zdeňka Bárty vjelo, že si usmyslel žalovat prezidenta Klause za velezradu. Nechrlí kandidáty na ústavní soudce dosti rychle. Kousla ho moucha tse-tse? Nakazil se nemocí šíleného skotu? Vjela do něho druhá míza a chce konat hrdinské skutky? Nabízí se vysvětlení ze zcela jiného soudku. On se prostě nudí, píše v Lidových novin Ondřej Neff a pokračuje: Střelec na asfaltové holuby by se přece taky otravoval, kdyby si směl prásknout jednou za uherský měsíc. Senátora baví odstřelovat kandidáty na ústavní soudce předhozené Senátu prezidentem Klausem. Mrzí ho, že je to tak zřídkakdy. Tak už sepsal žalobu. Aby se pobavil. Bavme se s ním. Když to bude na jeho účet, taky to nezaškodí. Ještě něco: dle práva je velezrada něco jiného než vlastizrada. Jediným postihem prezidenta za velezradu je ztráta úřadu. Kdo na jeho místo? Třebas sám Zdeněk Bárta, uzavírá Ondřej Neff v Lidových novinách.


Nákup 243 kolových transportérů pro českou armádu nepovede ministerstvo obrany, ale renomovaná soukromá firma, píše deník Právo. Obrana se tak snaží vyvarovat chyb, které provázejí mnoho vojenských nákupů. Podle mluvčího resortu vyplynulo z auditorské zprávy, že tým na ministerstvu obrany je tak poddimenzovaný, že by bylo riskantní uzavřít takový obchod. Podle informací listu ministr Miroslav Kostelka doufá, že pokud na nákup transportérů bude dohlížet nezávislá firma, nebudou s výběrovým řízením spojováni lidé z vyzbrojovacího odboru, kteří dělali dřívější, ne vždy povedené tendry, a tím i ubudou útoky proti ministerstvu. Obrana už služeb nestátní firmy použila při auditu zadávacích podmínek na nákup transportérů. K neúspěšným tendrům patřila například modernizace tanků, nákup vadných padáků nebo nepoužitelných raket, připomíná deník Právo.


Majitelé Karbon Investu zvedli cenu, kterou státu nabízejí za minoritní podíl v Ostravsko-karvinských dolech, na 3 miliardy 400 miliónů korun. Hospodářským novinám to potvrdil mluvčí ministerstva financí Marek Zeman. Antimonopolní úřad, který vládě nedávno zakázal OKD prodat, protože se mu nelíbila původní nabídka ve výši 2 a čtvrt miliardy, tak zachránil pro státní rozpočet minimálně miliardu. Neznamená to ale, že firma teď státní podíl v OKD nutně získá. O prodeji bude znovu rozhodovat vláda, a ta při minulém schvalování obchodu nebyla jednotná. Prodej OKD do rukou Karbon Investu neprošel o jeden hlas. I kdyby se ale kabinet s novou cenou spokojil, konečné slovo bude mít Brusel. Ten bude nyní namísto antimonopolního úřadu posuzovat jestli částka, kterou Karbon Invest nyní nabízí, odpovídá tržním podmínkám, uvádějí Hospodářské noviny.


Rozdíly v cenách bytu v osobním a družstevním vlastnictví, které dosahují až patnácti procent, se letos mají setřít, předpovídají Lidové noviny. U družstevních bytů se očekává zdražení o několik procent, zatímco ceny nemovitostí v osobním vlastnictví by mohly mírně padnout. Důvodem je rozšíření možností úvěrového financování družstevních bytů. Některé tuzemské banky totiž přišly s takzvanou americkou hypotékou. Tu může klient využít ke koupi družstevního bytu, nového automobilu anebo na cestování. Podmínkou je, že musí u banky zastavit jinou nemovitost, kterou vlastní. Americká hypotéka bude mít podle majitele realitní kanceláře Petra Wimmera vliv na zvýšení poptávky po družstevních bytech. Cenový rozdíl by se tak mohl snížit na pět až sedm procent. Nákup nemovitostí v osobním vlastnictví ale bude vždy dražší, a to kvůli tříprocentní dani z převodu nemovitostí, kterou klient při pořízení družstevního bytu platit nemusí, poznamenávají Lidové noviny.


Když policie 1. května obvinila z korupce prvoligového rozhodčího Stanislava Hrušku a sportovního ředitele Synotu Jaroslava Hastíka, většina fanoušků tomu nevěřila a i sám Hastík se bránil, že nic neprovedl. A když pak o čtyři dny později obvinila z úplatkářství další čtyři rozhodčí a podruhé Jaroslava Hastíka, byla to pro fotbalové příznivce sice už ledová sprcha, ale i tak byly slyšet názory, že jde o selhání jednotlivců, píše Mladá fronta Dnes a pokračuje: Dnes už je jasné, že policie je na samém začátku rozkrytí fotbalové mafie. Policejní prezident Jiří Kolář totiž připustil, že korupční aféra ve fotbale nese znaky organizovaného zločinu. "Hodně aspektů nasvědčuje tomu, že nejde o nějaká dílčí jednání samostatných lidí, ale že jde o určitou dělbu a propojení jednotlivých rolí v rámci této kriminality," prohlásil Kolář. Od vypuknutí celé aféry je to jedno z nejotevřenějších a nejtvrdších hodnocení poměrů ve fotbale. Policie má o nelegálních aktivitách některých fotbalových funkcionářů a rozhodčích naprosto detailní přehled. Od loňského podzimu totiž všechny podezřelé odposlouchávala a sledovala. "Máme hodně důkazů," řekl podle Mladé fronty Dnes Kolář.


Vzteklouni za volantem si vážně poškozují zdraví, varují Deníky Bohemia. A je úplně jedno, co je příčinou zuřivosti nebo výbuchu hněvu vůči ostatním řidičům a chodcům. Když se člověk rozčílí, vyplavují se do krevního oběhu stresové hormony, které pak škodí srdci a dalším funkcím v těle. Pokud se pak každý vzteká v autě každý den, projeví se to za pár let negativně na jeho zdraví. Zuřivý řidič si počíná jako opilý, adrenalin stoupá, jeho tělo se připravuje na boj. V některých případech dokonce motoristé vyběhnou z auta a napadnou jiného řidiče. Podle průzkumu nadace "Odpovědní mladí řidiči" propuká u nás agresivita za volantem velmi často. Čechy nejvíce naštve, když jim někdo zaparkuje vedle jejich auta a oni nemohou vyjet, nebo když protijedoucí vůz v noci neztlumí dálková světla. Různé jsou pak i reakce, uvádějí Deníky Bohemia.


Řidiči kamionů budou muset na pražském okruhu již za dva roky začít platit elektronické mýtné. O tom, zda jízda po obchvatu zůstane zdarma i pro osobní auta jako dosud, se rozhodne později. Píše to Večerník Praha. Nyní jezdí všechna vozidla po pražském okruhu bez poplatku. "Na programu vlády to budeme mít už ve středu," potvrdil deníku ministr dopravy Milan Šimonovský. "Elektronické mýto pro kamiony chceme zavést v roce 2006. Osobní automobily by měly být tímto způsobem zpoplatněny o šest let později," dodal. Kolik bude stát mýtné na dálnicích a rychlostních komunikacích, zatím není jasné. Mělo by být přinejmenším trojnásobně vyšší, než kolik nyní stojí dálniční známky, uvedl deník. Podle informací České televize z letošního února by mohli řidiči kamionů platit čtyři až pět korun za ujetý kilometr. Pro dopravce je to údajně vysoká cena, protože nyní platí v podobě dálničních známek platí asi 1,40 Kč. Pražský okruh má z města odvést tranzitní mezinárodní i vnitrostátní dopravu. Má tak ulehčit přetíženým dopravním tepnám i rezidenčním oblastem. Celý okruh má mít 83 km, z toho zhruba 18 kilometrů je v provozu.


Stal se symbolem boje proti výstavbě vodních děl na dolním Labi - konstatuje Mladá fronta Dnes, a přitom toto noční zvíře paradoxně málokdo viděl - bobr evropský, poddruh labský. Bobrům se v posledních letech díky lepším ekologickým podmínkám na Labi daří. Zatímco ještě před třemi roky odhalili vědci jejich počet mezi ústím a státní hranicí na deset, nyní se ztrojnásobil. Zvířata se tam rozšířila před deseti lety z Německa. Jejich budoucnost však už tak růžová není. Vláda bude ve středu rozhodovat o jejich bytí či nebytí - ministři budou totiž hlasovat, zda podpoří výstavbu jezů u Dolního Žlebu za miliardy korun. Díky nim by už lodě v dobách sucha nestály na dně jako nyní, dodává Mladá fronta Dnes.