Přehled tisku

Foto: ČEZ
0:00
/
0:00

Areva chce zablokovat Temelín. Podle Lidových novin je tendr na dva temelínské bloky ohrožen. Desítky tisíc stran dokumentů, jejichž váha se počítá ve stovkách kilogramů. To vše čeká na pracovníky antimonopolního úřadu, kteří budou posuzovat oprávněnost vyřazení Arevy ze soutěže na dostavbu Temelína.

Foto: ČEZ
Areva chce zablokovat Temelín. Podle Lidových novin je tendr na dva temelínské bloky ohrožen. Desítky tisíc stran dokumentů, jejichž váha se počítá ve stovkách kilogramů. To vše čeká na pracovníky antimonopolního úřadu, kteří budou posuzovat oprávněnost vyřazení Arevy ze soutěže na dostavbu Temelína. Francouzská firma chce temelínský tendr zpochybňovat do té doby, dokud jí nebude umožněn návrat do soutěže nebo dokud nedojde k jejímu zrušení. Už i šéfové ČEZ mimo záznam přiznávají, že celé výběrové řízení je ohroženo a může i zcela zkolabovat. Konkrétní důvody, které stály za vyřazením Arevy, stále nechce ČEZ sdělit. V obecnější rovině neskrývá údiv nad nezodpovědným přístupem Francouzů. Druhý zádrhel je, zda vůbec bude dodatečný výkon v síti potřeba. Paradoxem je, že kolaps soutěže by mohl společnosti ČEZ prospět. Za několik let bude jasněji, jakým směrem se vyvine cena elektřiny na burzách i spotřeba energie.


Foto: Filip Jandourek / Český rozhlas
Dva dny před klíčovým hlasováním Sněmovny o daňovém balíčku se ukazuje, že Nečasova vláda má šanci na přežití. Ve finále by totiž ODS, TOP 09 a LIDEM mohli pomoci véčkaři. To ale za podmínky, že Sněmovna se v rámci schvalování pozměňovacích návrhů shodne na zachování dosavadních sazeb DPH ve výši 14 a 20 procent. Podle deníku Právo se taková varianta rýsuje. Pro tuto variantu balíčku, který vláda spojila s důvěrou, by podle všeho hlasovali nejen Věci veřejné, ale i rebelové z ODS, pro něž bylo zachování DPH už jedinou podmínkou, o níž mluvili na víkendovém kongresu ODS. O zachování DPH stojí také sociální demokraté a komunisté. Z toho plyne, že zastánci nezvyšování DPH mají ve Sněmovně většinu 103 hlasů.


Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Lékaři pijí a stávají se závislými na prášcích či jiných návykových látkách třikrát častěji než lidé jiných profesí. Jak uvádí Mladá fronta Dnes, na vině je pracovní stres, tíha odpovědnosti, pocit nedocenění, nedostatek času na soukromí, administrativní zátěž, ale také to, že pacienti do ordinace občas přinesou z vděčnosti lahvinku. Téma na víkendovém sjezdu České lékařské komory otevřel cévní lékař z Hodonína Jiří Matuška. Mimo jiné řekl, že nezná lékaře, který by nevěděl alespoň o jednom kolegovi ze svého okolí, který je závislý. Toto téma se dosud neřešilo a bylo tabu. Podle Matušky by bylo vhodné, kdyby policisté, kterým chodí oznámení pacientů o podezřelých lékařích, rovnou vyrazili na místo s členem revizní lékařské komory. Česká lékařská komora teď vydala příručku o psychické zátěži a stresu lékařů. Její právníci dostali za úkol vyřešit, jak ochránit pacienty, ale zároveň nezničit kariéru lékaři.


Foto: MPSV ČR
Projekt sKarty začal zadrhávat, nemá politickou podporu a úřady ji vydávají pomaleji. Česká spořitelna chce negativní nálepku karty změnit. Podle Mladé fronty Dnes ministerstvo práce s rozdáváním sKaret přibrzdilo, protože úřady nestíhají. Přitom většina držitelů zatím nechává karty ležet v šuplíku a nechystá se své chování změnit. Celkově má kartu, na kterou se mají vyplácet sociální dávky, dostat 1,2 miliónu lidí. Jeden z ředitelů úřadu práce na Moravě uvedl, že pracovnice stráví vysvětlováním klientovi půl hodinu. Většina si kartu neaktivuje a nastaví si přeposílání peněz rovnou na svůj dosavadní běžný účet. Aktivace karty je přitom důležitá proto, aby s ní mohli její majitelé platit třeba v obchodech nebo vybírat z bankomatu. Spořitelna do projektu investovala přes 300 miliónů korun. Investice se jí vrátí, pokud přes kartu půjde co nejvíc dávek a pokud s ní lidé budou platit. A protože si je špatné pověsti projektu vědoma, chystá kampaň, která má lidem výhody využívání platebních funkcí sKarty osvětlit.


Ilustrační foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Němci i Švýcaři se chtějí zbavit českých tepláren. Podle Hospodářských novin na českém teplárenském trhu nastává pohyb, jaký tu léta nebyl. Hned několik zahraničních skupin zvažuje odprodej českých tepláren. Byznys se jim tu nedaří, vykazují ztráty. A budoucnost neslibuje zlepšení. Ceny uhlí pro teplárny porostou, zpřísňují se ekologické limity, bude se platit za emisní povolenky. Firmy nechtějí informace o chystaném odchodu komentovat. Podle odborníků je snaha nadnárodních hráčů stáhnout se z českého teplárenství logická: evropská ani česká legislativa teplárenství nenahrávají, do budoucna je příliš nejistých faktorů. "Nevíme, jak se budou vyvíjet daně, jaké náklady budou na emisní povolenky, stále není hotova státní energetická koncepce," stěžuje si šéf teplárenské firmy Dalkia Zdeněk Duba. K tomu se přidává nutnost mnohamiliardových investic na snížení emisí a na modernizaci zastaralých rozvodů tepla. Těžaři tlačí na zdražení uhlí, navíc teplárnám hrozí odliv zákazníků k malým lokálním kotelnám.


Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Obce u dálnic dostanou šanci zakázat vjezd kamiónům, uvádí Hospodářské noviny. Například každou hodinu projedou Měřínem desítky kamionů. Malá obec na Vysočině totiž leží blízko dálnice D1 a kamiony se jízdou po místní silnici vyhýbají placení mýtného. Nyní je naděje, že potíže s kamiony do roka konečně vyřeší stát. Ministerstvo dopravy právě dokončuje nový zákon o pozemních komunikacích, který by měl nejen Měřínu, ale i stovkám dalších podobně postižených obcí pomoci. Zákon má ještě v listopadu schválit vláda a platit má od roku 2014. Jednou z hlavních novinek je právě pravomoc obcí v blízkosti zpoplatněných silnic zakázat vjezd kamionů na svoje území. Starostové to vítají. Další změny se dotknou silnic a dálnic. Nově by se rychlostní silnice, kterých je asi 300 kilometrů, staly dálnicemi druhé třídy. Tam zůstane zachována nejvyšší povolená rychlost 130 km/h. Ze zbývajících 150 kilometrů by se staly silnice 1. třídy, kde by se jezdilo rychlostí 110 km/h.


Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Desítky Čechů se staly obětí podvodu. Otevřely nevyžádanou zprávu a přišly o peníze. Na mobil přišla třeba zpráva typu: 'Užijte si naše služby' či 'Vypněte zadní světlo telefonu'. Přečtení jedné takové zprávy stálo 99 korun. Drahé a nechtěné zprávy přišly z nejrůznějších čísel, má je zaregistrovaná firma Domoco Czech. Tématu se věnuje i sloupek Lidových novin. Podle něj je takové jednání nemravné. Je však třeba obrátit pozornost k velkým operátorům, což jsou v českém případě tři velké firmy. Každá dostala licenci, u každé se předpokládá slušné chování. Pokud ale taková firma funguje jako kasírtaška pro odesílatele nevyžádaných SMS, je nutně uvaděčem podvodníků do dobré společnosti. Český telekomunikační úřad má prý omezené možnosti a malé oddělení pro stížnosti zákazníků. Tak ať ho posílí. Stát může také důrazněji vymáhat zákony, aby si operátoři uvědomili, že nepůsobí v zóně bez pravidel, uvádí sloupek Lidových novin.


Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Pejskaři to mají na kolejích těžké. Nechce je další expres, píše Mladá fronta Dnes. Pokud jezdíte vlakem se psem, který se nevejde do malé tašky či klece, u nových, soukromých dopravců mezi Prahou a Ostravou máte smůlu. Na trasu vyjíždí už třetí firma - Leo Expres a stejně jako konkurence RegioJet nepovolí přepravu psů, kteří cestují jen na vodítku a s košíkem. Výjimkou jsou vodící psi pro nevidomé. Oba soukromí přepravci to vysvětlují tím, že jde o pohodlí jiných cestujících. Konkurence se sice na nejfrekventovanější vlakové trase v Česku zlepšila, i zlevnila, ale z pohledu pejskařů se nic nezměnilo. Stále mají na výběr pouze z vlaků Českých drah, které nehodlají vstřícnou politiku vůči psům a jejich majitelům nijak měnit. V zahraničí je přitom přeprava psů naprosto běžná i u soukromých dopravců, uvádí Mladá fronta Dnes.