Přehled tisku

0:00
/
0:00

Vládní strany a ČSSD se už domluvily na limitu výdajů na prezidentskou předvolební kampaň. Podle deníku Právo mohou kandidáti na prezidenta za kampaň utratit maximálně 50 milionů korun.

Na Hradě opět vlaje prezidentská standarta...
Vládní strany a ČSSD se už domluvily na limitu výdajů na prezidentskou předvolební kampaň. Podle deníku Právo mohou kandidáti na prezidenta za kampaň utratit maximálně 50 milionů korun. Z toho 40 milionů před prvním kolem voleb. Dalších deset milionů bude moci utratit každý ze dvou kandidátů, kteří postoupí do druhého kola. Všechny výdaje před únorovými volbami přitom musí být pod drobnohledem veřejnosti. Uvádět se budou nejen výdaje za letáky, plakáty nebo dárkové předměty, ale třeba i výdaje za koncerty či divadelní představení. Ani honoráře umělců prý nezůstanou tajné. Možná tím klesne ochota některých zpěváků, herců či moderátorů, kteří pobírají desetitisíce a v případě špiček i statisíce korun za vystoupení, dávat všanc své jméno ve prospěch politiků, dodává deník Právo.


Ministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09 zahladil výsledky kontroly na Ústavním soudu. Kontroloři přitom zjistili, že soud má nepořádek v provozu aut. Přišli na to, že auta spotřebovávají moc nafty a soudu také vytkli, že na servis vozidel nevypsal soutěž. Když se ale vedení soudu ohradilo, ministr Kalousek ustoupil, píší Hospodářské noviny. Kontrolory loni na podzim zajímalo, jak soud hospodaří se státními penězi. Ministr Kalousek potvrdil, že kontroloři odvedli dobrou práci, zároveň ale výsledky prověrky škrtl. To je podle listu velmi neobvyklé a zkušený úředník Robert Šíp, který kontrolu vedl, kvůli tomu z ministerstva odchází. Z kontroly například vyplývá, že podle záznamů o jízdě aut dokázal jeden soudce ve stejný čas jezdit ve dvou vozech. Nebo že na 128 kilometrové trase mezi Jihlavou a Prahou dokázalo soudní auto najet o 402 kilometrů víc. Dokumenty také ukazují, že řidiči platili na čerpacích stanicích CCS kartou jindy, než měla být auta oficiálně na cestách. Kontroloři se zaměřili také na smlouvy na servis aut. Protože zakázka přesáhla dva miliony korun, měl soud vypsat výběrové řízení. Místo toho ale zadával opravy stále jedné firmě a bez soutěže. Kromě toho našli také účetní nesrovnalosti při nákupu softwaru, vyčíslili je na 5,2 milionu korun, uvádějí Hospodářské noviny.


Jan Kubice  (vlevo) a Petr Lessy  (druhý zprava),  foto: Vláda ČR
Ministr vnitra Jan Kubice prověří, jak byl Petr Lessy jmenován policejním prezidentem, informují Lidové noviny. Podle listu vnitro aktuálně řeší otázku, jak Petra Lessyho z postu co nejdříve odstranit. Jelikož ho ale ministr nemůže podle zákona odvolat, je nutné zvolit jiný způsob. Jedna z variant je zpochybnit výběrové řízení. "Ministr Kubice zadal personálnímu odboru, aby vypracoval zprávu o tom, jak proběhlo jmenování prezidenta do funkce,"řekl deníku Kubiceho náměstek Jaroslav Hruška. Mezi Janem Kubicem a Petrem Lessym se několikrát v minulosti objevily spory. Koncem listopadu vyzval ministr vnitra policejního prezidenta k rezignaci. Tím, že Věci veřejné už nejsou ve vládě, přišel podle listu nejvyšší policejní šéf o silného politického spojence. Podobně v minulosti skončil i jeho předchůdce Oldřich Martinů, když ztratil politickou podporu a musel nedobrovolně odejít, píší Lidové noviny. Deník uvedl, že ministrovi by mohl nahrát i policejní odborář Milan Štěpánek, který by rád otevřeně promluvil o tom, za jakých okolností Petr Lessy v dobách tehdejšího ministra vnitra Radka Johna z Věci veřejných post získal. Milan Štěpánek byl totiž členem výběrové komise. Hodlá proto požádat ministra Kubiceho, aby ho zbavil mlčenlivosti, uvádějí Lidové noviny.


Trh s pohonnými hmotami v Čechách ovládla cenová válka, upozorňuje na titulní straně Mladá fronta Dnes. Velké řetězce se totiž snaží nalákat zpátky své zákazníky. V některých městech proto stáhly ceny na úroveň nejlevnějších pump, které byly obvykle až o dvě koruny levnější než značkové stanice. Otázkou je, zda se velké firmy snaží zlikvidovat nechtěnou konkurenci, nebo jde jen o boj řetězců mezi sebou? Domlouvání na cenách je samozřejmě zakázáno a vše hlídá antimonopolní úřad. Podle Mladé fronty Dnes by mohlo jít pouze o snahu vyzkoušet, zda snížení cen přitáhne k pumpám dost zákazníků na to, aby se to dané čerpací stanici i přes snížené marže vyplatilo. Před nadcházejícím prodlouženým víkendem by navíc ceny mohly ještě mírně klesnout a přilákat ještě víc zákazníků, píše Mladá fronta Dnes.


České dráhy (ČD) udělaly první krok ke vzniku holdingu. Představenstvo firmy jmenovalo 18 holdingových manažerů, kteří budou zajišťovat některé činnosti pro celou skupinu. Bude stát na třech rovnocenných pilířích, osobní dopravě, nákladní dopravě a správě nádraží, píše deník E15. "Samotný holding vznikne v okamžiku, kdy budeme z Českých drah schopni vyčlenit osobní dopravu a majetek,"řekl listu šéf ČD Petr Žaluda. Jistý druh holdingu už na železnici částečně funguje. Mateřskou firmou je dotovaná osobní doprava, pod kterou spadá čistě komerční cargo a také majetek včetně nádraží. Termíny další transformace zatím nejsou jasné, podle Petra Žaludy nová struktura zřejmě ještě příští rok nebude fungovat. Noví holdingoví manažeři se ve všech případech rekrutovali ze současných zaměstnanců skupiny ČD. Představenstvo jim ale rozšířilo pravomoci. Informatiku bude řídit Ivo Kocian z ČD Cargo, lidské zdroje personální náměstek ČD Pavel Švagr a marketing Miroslav Šebeňa z ČD. Dráhy tak kopírují model letištního aeroholdingu, centrálně budou řízeny například investice nebo mzdová účtárna, píše deník E15.


Hospodářské noviny informují, že za připravovaný tunel u pražského Národního muzea hrozí šéfovi Ředitelství silnic a dálnic Renému Porubovi vyhazov. Ministr dopravy Pavel Dobeš mu vytýká, že těsně před platností nového zákona o veřejných zakázkách vypsal výběrová řízení v hodnotě tří miliard. A mezi tendry zařadil i ty, na které určitě nebudou peníze. Například právě vybudování tunelu v centru Prahy. Plán na zapuštění magistrály pod zem se přitom začal projekčně připravovat už před čtyřmi lety. Ministr dopravy Pavel Dobeš však projekt kritizuje. Zoufalou dopravní situaci jde podle něj řešit i levněji, například vybudováním velkého kruhového objezdu kolem Státní opery a obou budov Národního muzea, píší Hospodářské noviny.


V Čechách se objevil nový hit - pojištění pohřbu. Jak píše Mladá fronta Dnes, lidí, kteří mají zájem o pojištění vlastního pohřbu, v Česku neustále přibývá. Tento trend je přitom v Evropě docela unikátní. Senioři si většinou pojišťují aktivní stáří - cestují, věnují se svým koníčkům nebo si připlatí za špičkovou lékařskou péči. Hlavním důvodem proč si čeští senioři raději pojistí vlastní pohřeb je podle Mladé fronty Dnes obava, aby obřad jejich děti a pozůstalé příliš finančně nezatížil. Mají také strach, že jim jejich blízcí úspory na obřad ukradnou. Na pohřeb si v Česku střádá 1,8 milionu Čechů, uvádí Mladá fronta Dnes.