Přehled tisku

Foto: Evropská komise
0:00
/
0:00

Stát se pokouší o kompromis s provozovateli solárních elektráren. Daň z jejich příjmů chce zatím uzákonit jen na tři roky. Vláda vepsala tento návrh do novely zákona "o podpoře využívání obnovitelných zdrojů". Co bude po roce 2013, se ale zatím neví. Uvedly to Hospodářské noviny.

Foto: Evropská komise
Stát se pokouší o kompromis s provozovateli solárních elektráren. Daň z jejich příjmů chce zatím uzákonit jen na tři roky. Vláda vepsala tento návrh do novely zákona "o podpoře využívání obnovitelných zdrojů". Co bude po roce 2013, se ale zatím neví. Uvedly to Hospodářské noviny. Lidé z oboru podle listu míní, že je to "podstatně lepší" než původní návrh, který dobu zdanění neurčoval. V letech 2011 až 2013 by provozovatelé fotovoltaických elektráren měli na 26procentní srážkové dani zaplatit kolem 15 miliard korun. "Jde o kompromis, aby se banky nevyděsily a dokázaly si s investory vyjednat nové splátky,"řekl HN zpravodaj návrhu a šéf hospodářského výboru sněmovny Milan Urban (ČSSD). Po třech letech přijde buď prodloužení daně, nebo zdražení elektřiny nebo prohloubení deficitu státního rozpočtu.


Mladá fronta Dnes připomíná, že k 1. lednu si budou muset tisíce lidí vyjednat s majiteli bytů novou výši nájemného. Od Nového roku totiž končí státní regulace nájmů. Nová úprava činží se týká zhruba 300 000 domácností po celém Česku. Výjimkou jsou jen krajská města kromě Ústí nad Labem a Ostravy a velká středočeská města, kde se nájmy uvolní až za dva roky. První jednání o nové úpravě nájmů probíhají podle deníku zpravidla v přátelském duchu. Pokud ale obyvatelé nájemních bytů odmítají přistoupit na finanční požadavky majitelů, začíná přituhovat. Na vypjaté jednání, které doprovázejí hrozby zpětného doplácení nájmů a soudních nákladů, si stěžují hlavně lidé v severních Čechách. Například společnost CPI, která tu má nejvíce bytů, požaduje až trojnásobek dosavadního nájemného. Mluvčí společnosti ale odmítá, že by nájemníky k něčemu nutili. Pokud se s nimi nedomluví, chce společnost podat k soudu žalobu na určení nájemného.


Ministr dopravy Vít Bárta chce ušetřit státu na stavbě dálnic - dálnice v Česku by měly napříště stavět soukromé firmy. Píší o tom Hospodářské noviny. Podle deníku ministr slíbil, že první takzvané PPP projekty se rozjedou v r. 2012 nebo 2013. Spolupráce státu se soukromým sektorem je jednou z jeho hlavních priorit, jak státu ušetřit peníze na stavbu dálnic. Podle zprávy Národní ekonomické rady vlády je totiž stavba dálnic v režii státu o 82 procent dražší, než když staví firmy pro soukromý sektor. Důvod je jednoduchý, v soukromé sféře je větší konkurenceschopnost, která tlačí ceny dolů. Soukromé dálnice mají být spláceny z peněz za mýtné. Sousední státy, jako například Polsko, Maďarsko nebo Slovensko, už se soukromníky stavějí, připomínají Hospodářské noviny.


Podle Lidových novin předvedl ministr školství Josef Dobeš názorový veletoč. Doplatit by na něj měla Kateřina Neumannová a pořadatelský tým lyžařského mistrovství světa v Liberci. Ministr ještě nedávno avizoval, že by chtěl ve vládě prosadit, aby uhradila polovinu ze stomilionového dluhu, který po šampionátu zbyl. V úterý ale prohlásil, že tento svůj návrh z vlády stahuje, protože podobný postup je nereálný. Přesvědčily ho nejen rozpory ve vládě v této kauze, ale i postoj nové politické reprezentace v Liberci. Členové nového zastupitelstva se totiž nechtějí na splácení dluhu podílet, dokud nebude vypracován detailní audit. Dobeš má nyní nový plán: poslat ve spolupráci s věřiteli organizační výbor do konkurzu a podat na pořadatele trestní oznámení, uvedly Lidové noviny.


Poslanci Věcí veřejných si posílají část poslaneckých náhrad "domů", napsala Mladá fronta Dnes. Véčkaři na jedné straně vystupují jako nejhlasitější kritici štědrých náhrad, které zákonodárci dostávají, současně ale umí nepřehledný systém nejlépe využívat. Nejvíce ze všech zástupců parlamentních stran ve sněmovně totiž využívají jeden nepříliš známý příspěvek. Jde o tzv. expertovné, jež pro každého poslance činí maximálně 14 300 korun měsíčně. Peníze jsou určeny na vyřizování korespondence, konzultace či poradenské služby. Skoro všichni poslanci VV účtují tuto sumu v plné výši. A peníze přitom loajálně posílají stranickému týmu poradců. Vlastně ho tak financují z veřejných peněz, soudí deník. Tomuto doporučení stranického vedení se nepodvolili jen tři poslanci ze 24. Jiné náhrady ovšem posílají poslanci Věcí veřejných na charitu, přiznává Mladá fronta Dnes.


Za plovoucí maturity označil komentátor deníku Právo projekt státních maturit, jejichž generálka proběhla v polovině října. Třetina středoškoláků při nich neuspěla. Autor komentáře ponechává stranou fakt, že i mezinárodní průzkumy potvrzují rapidně klesající úroveň vzdělání v Česku. Na tomto tristním stavu mají svůj podíl i lidé, kteří čtrnáct let připravovali jednotnou maturitu. Učitelé se naopak obávají, že cílem státních maturit není zvýšení úrovně, ale výhradně regulace počtu studentů, kteří se pak budou moci hlásit na vysoké školy. V Česku se totiž počítá s tím, že úspěšnost u nových maturit bude "plovoucí", uvádí Právo. Pokud příliš velké procento uchazečů maturitu nesloží, její laťka se sníží, a naopak. K podobnému postupu došlo před pěti lety v Polsku, kde následně dostalo 40 tisíc studentů tzv. maturitní amnestii. S tímto přístupem by se nová úprava stala mocným regulačním nástrojem státu. To je jeden z důvodů, proč státní maturity tolik vadí prezidentu Václavu Klausovi a premiéru Petru Nečasovi. Ministr Dobeš tvrdí, že úroveň maturitní zkoušky se určitě snižovat nebude, i když maturitní generálku nesložil každý třetí student.


Snaha o zlepšení mediálního obrazu ministerstva vnitra je podle Lidových novin důvodem toho, proč bude odvolán jeho mluvčí Jiří Reichl. Deník píše, že mediální obraz ministerstva chtějí zlepšit politici z vládních Věcí veřejných (VV), jejichž předseda a ministr vnitra Radek John se potýká s velkým poklesem popularity v očích veřejnosti a nemá ani potřebnou autoritu mezi policisty. Reichlův odchod potvrdil LN ministr dopravy a vlivný politik VV Vít Bárta. Podle něj je to od Johna krok správným směrem. "Považuji za velmi kultivační, že svůj tým mění, protože to není nic zvláštního, děláme to všichni čtyři ministři," dodal ministr dopravy. Podle deníku za Reichlovým odchodem stojí jeho nekompetentnost - Johnovi prý při nešťastných přešlapech příliš nepomohl. LN poukazují na to, že Reichl se stejně jako John musel problematiku vnitra teprve "naučit". Dříve psal o policii jako novinář a pak byl mluvčím Ústavu pro studium totalitních režimů. Lidové noviny připomínají, že Johnovi má pomoci i to, že si minulý týden najal jako šéfa poradců politologa Jana Kubáčka.Od něj se očekává, že se zasadí o to, aby se více psalo o pozitivních změnách na jeho ministerstvu.