Přehled tisku

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Novinový titulek "Praha úpí pod sněhem - primátor Bém zase zmizel" je jízlivý, ale primátor si za něj může sám, soudí Lidové noviny (LN). Pavel Bém není soukromý dobrodruh, ale politik s mandátem. I ten má právo na dobrodružství, ale musí vystupovat transparentně. Kdyby Bém předem řekl, že vyráží na jižní polokouli, že tam se jezdí v době místního léta, tedy když nás zavaluje sníh, a že Prahu bude řídit náměstek Blažek, noviny by si ušetřily jízlivé titulky. Vždyť Praha by úpěla pod sněhem, i kdyby Bém byl třeba na Sázavě.

Foto: ČTK
Novinový titulek "Praha úpí pod sněhem - primátor Bém zase zmizel" je jízlivý, ale primátor si za něj může sám, soudí Lidové noviny (LN). Pavel Bém není soukromý dobrodruh, ale politik s mandátem. I ten má právo na dobrodružství, ale musí vystupovat transparentně. Kdyby Bém předem řekl, že vyráží na jižní polokouli, že tam se jezdí v době místního léta, tedy když nás zavaluje sníh, a že Prahu bude řídit náměstek Blažek, noviny by si ušetřily jízlivé titulky. Vždyť Praha by úpěla pod sněhem, i kdyby Bém byl třeba na Sázavě. Bémův problém spočívá v tom, že coby primátor pojímá svá dobrodružství ve stylu starých polárníků. Vrátit se s vavříny muže, jenž pokořil nejvyšší vrcholy všech světadílů, to je kousek hodný Amundsena, a budiž to Bémovi přáno. Ale choval by se takto Amundsen, kdyby byl primátorem Osla? Ani by nemohl, tehdy šlo o podnik na půl roku. Bémovo pokušení koření právě v tom, že dopravovat se po celé planetě je dnes tak rychlé a snadné. Ještě větší Bémův problém spočívá v tom, že takto nezmizel poprvé. Jeden by řekl, že už je zkušenější, znalý definice, že "zkušenost je hloupost, kterou nehodlám opakovat podruhé". Navíc uplynul jen půlrok od toskánské dovolené Topolánka & spol. Jak se z toho poučili politici ODS? Jak přesvědčují voliče, že jsou křišťálově čistí? Člověk dokáže pochopit, co táhne Béma mimo civilizaci. Vždyť tam hledá svůj klid stále více lidí. O spolumajitelce pražské Lucerny Dáše Havlové noviny napsaly, že díky pobytům v Antarktidě umí zachovat klid a vystačí si s málem. Hm... Při pohledu na realitu lidí bažících po tomto druhu dobrovolné skromnosti se na mysl dere spíše jiný výrok: Kdo z vás to má? - konstatují LN.


Obraz Romana Franty
Řád sv. Voršily pobouřily obrazy, které vystavuje výtvarník Roman Franta v jeho budově. Podle Mladé fronty Dnes (MfD) voršilkám vadí na obrazech nahá těla. Současně chtějí, aby byl z budovy odstraněn poutač s ženským aktem. Frantova výstava B. B.(K)NOW byla minulý týden otevřena v galerii Nová síň, která sídlí v objektu kláštera voršilek, a má trvat do konce ledna. Ředitel galerie Josef Achrer dokonce už přelepil na několika obrazech intimní části zobrazených žen černými samolepkami. "Dopředu jsem věděl, že Frantova výstava může pobuřovat, přesto jsem mu dal volnou ruku ve výběru obrazů, které vystaví. Chci teď vyjednat, abychom nemuseli výstavu svěsit,"řekl deníku Achrer. Kauza Frantových obrazů je podle něho jen nedorozuměním, které chce vyřešit. Za součást nápravy považuje mimo jiné i zakrytí intimních partií na obrazech nebo úplné svěšení děl. Na Frantových plátnech brouk Pytlík ve společnosti ženských aktů glosuje českou společnost posledních dvaceti let. Autor se sejmutím obrazů ani jejich přelepením nesouhlasí. "Dostal jsem nabídku od ředitele galerie, že mohu obrazy vyměnit za nějaké slušnější, žádné takové ale teď operativně nemám a ani bych je měnit nechtěl," uvedl. Voršilky podle tajemnice galerie Markéty Polákové v pondělí předaly věc právnímu zástupci, protože byla zřejmě porušena smlouva mezi nimi a galerií. Podle smlouvy totiž galerie nesmí svou činností poškozovat dobré mravy. Vedení řádu se podle MfD chce ke kauze vyjádřit později.


Uhlobaroni Pavel Tykač, Petr Pudil a Vasil Bobela, kteří ovládají zásoby uhlí na Mostecku, se podle Hospodářských novin (HN) rozhodli překazit plány energetické společnosti ČEZ v hlavním městě a vstoupit do hry o Pražskou teplárenskou - jeden z nejziskovějších podniků v oboru. Jsou ochotni magistrátu půjčit až šest miliard korun, aby Praha mohla v teplárenské získat větší než čtvrtinový podíl, který kontroluje dnes. "Máme o Pražskou teplárenskou dlouhodobý zájem. Jsme připraveni městu s koupí podílů ostatních akcionářů pomoci, a to včetně poskytnutí půjčky,"řekl listu spolumajitel Czech Coal Pudil. Pražští politici z ODS i ČSSD však deníku řekli, že o půjčku zájem nemají. O Pražskou teplárenskou se Tykač ucházel už loni. Úspěšnější ale byli bankéři ze skupiny J&T, kteří od loňska v teplárenské kontrolují téměř polovinu. Finančníci J&T nyní vystupují jako spojenci ČEZ a své investice koordinují v rámci širší strategie, jejímž cílem je společně posílit vliv v české energetice, píší HN. Praha svůj podíl v Pražské teplárenské nedrží přímo, ale prostřednictvím společnosti Pražská teplárenská holding, o niž se město dělí s německou společností EnBW. Jediné předkupní právo, které by Praha mohla uplatnit, se vztahuje na tuto firmu. Pokud by z holdingu odcházela EnBW, musí své akcie nabídnout městu. Ředitel ČEZ pro fúze a akvizice Vladimír Schmalz listu řekl, že ČEZ hodlá jako akcionář Pražské teplárenské působit dlouhodobě. Spekulace o připraveném scénáři, podle něhož by časem měla společnost ovládnout firma Dalkia, s níž se ČEZ loni na podzim majetkově propojil, vyloučil. Pražská teplárenská zásobuje teplem téměř 40 procent pražských domácností (asi 260.000) a řadu podniků, obchodních center a institucí. Délka jejích sítí je zhruba 660 kilometrů, uzavírají HN.


Firma SOR Libchavy prodala loni v Česku víc autobusů než největší tuzemský výrobce Iveco Czech Republic. Píše to Mladá fronta Dnes (MfD). Čeští dopravci si od firmy SOR loni koupili 253 jejích autobusů, Iveco prodalo 240 vozů, meziročně zhruba o čtvrtinu méně. Také výrobu Iveco snížilo, asi o 16 procent. Výroba firmy SOR naopak o 16 procent vzrostla. "Hodně nám pomohla zakázka pro Prahu, jen loni jsme Dopravnímu podniku dodali 90 autobusů,"řekl jednatel SOR Petr Hájek. SOR loni získal v Praze zakázku desetiletí na českém trhu: do pražských ulic postupně dodá 650 autobusů. Celkem společnost vyrobila v minulém roce 427 autobusů. Iveco Czech Republic, někdejší Karosa, je nadále největším výrobcem autobusů v ČR, i když krize se v podniku projevila. Firma vyrobila loni 2527 vozidel. Ve Vysokém Mýtě se tak vyrobí více než pětkrát tolik než v Libchavách. Iveco živí hlavně odbyt v zahraničí, především ve Francii a Itálii. Řada zahraničních trhů se podniku téměř zhroutila, například v Rumunsku se meziročně prodalo o 80 procent autobusů méně. Na českém trhu si Vysokomýtští meziročně pohoršili o 100 autobusů. Třetím hráčem na trhu je třebíčský Tedom. Za loňský rok firma vyrobila 60 autobusů, s plynovými i dieselovými motory vyhrála několik menších soutěží pro regionální české dopravní podniky. Český trh s autobusy loni klesal, ale méně než například prodeje nákladních vozů. Za rok se u nás prodalo o třetinu méně autobusů, celkem 775. Propad byl však téměř dvakrát rychlejší než evropský průměr. Odborníci oslovení MfD očekávají pokles i letos.