Přehled tisku

Prezident Václav Klaus
0:00
/
0:00

Prezident Václav Klaus se obává, že senátor Karel Schwarzenberg by jako ministr zahraničí v nové vládě Mirka Topolánka (ODS) dostatečně nehájil zájmy České republiky. V článku Mladé frontě Dnes tak zdůvodnil svůj odmítavý postoj k jeho kandidatuře.

Prezident Václav Klaus
Prezident Václav Klaus se obává, že senátor Karel Schwarzenberg by jako ministr zahraničí v nové vládě Mirka Topolánka (ODS) dostatečně nehájil zájmy České republiky. V článku Mladé frontě Dnes tak zdůvodnil svůj odmítavý postoj k jeho kandidatuře. Vadí mu také, že ho nominovala Strana zelených, která podle něj zastává často extrémní názory. Podle Schwarzenberga nejde o skutečné námitky, ale jen o předsudky. "Česko-rakouské vztahy potřebují jasné vymezení, otevřenou diskusi a důsledné prosazovaní českých zájmů," napsal Klaus. Ministr zahraničí musí podle něj "jasně, ostře a z vlastního přesvědčení" hájit zájmy České republiky. Klaus uvedl, že Schwarzenberg je spojen s ČR pouze menší částí svého života i majetku a s normálním životem lidí přišel do styku pouze okrajově.
Martin Bursík
"Možná bych požadavkům pana prezidenta vyhovoval, pokud bych celý život strávil jen v jihočeských Čimelicích. Nemyslíte ale, že mohu této zemi přece jenom mnohem více prospět svými letitými kontakty i osobní znalostí mnoha zemí, v nichž jsem pobýval, a tedy politiků, kteří stojí nyní v jejich čele? To snad jistá kvalifikace pro ministra zahraničí přece jenom je,"řekl Mladé frontě Dnes Schwarzenberg. Dodal také, že ho v Rakousku vždy považovali za Čecha a že zde žije už 16 let. Klausovi rovněž vadí, že jako kandidát zelených reprezentuje jen menšinovou a v mnoha směrech extrémní část politické scény. Tím popudil šéfa strany Martina Bursíka. "Zdá se, že pan prezident není po Vánocích v kondici. Jeho čecháčkovství mi už začíná vadit. Není to poprvé, kdy oslovuje společnost v tónině českého nacionalismu a obrany českých národních zájmů. Od hlavy státu je to nízké,"řekl Mladé frontě Dnes Bursík.


Tisíce kamionů stále ještě nejsou připraveny na mýtné, tvrdí Hospodářské noviny. Jen několik dní před spuštěním systému některé firmy ve svých vozidlech ještě nemají palubní jednotky, které slouží k výběru mýtného. K dnešnímu dni se prodalo přibližně 50 000 jednotek, ale celkem by jich mělo být o 30 000 víc. Mýtné začne fungovat od Nového roku a za jízdu načerno hrozí statisícové sankce. Z ankety novin mezi dopravci vyplynulo, že někteří už mají jednotky několik týdnů objednané, ale zatím jim nepřišly. Podle společnosti Kapsch, která mýtný systém vybudovala, by se ale dopravci do problémů kvůli chybějícím jednotkám dostat neměli a všechny jednotky by měli mít do konce letošního roku. Někteří dopravci ale tvrdí, že se problémům nevyhnou, i když budou mít jednotky v příštích dnech. Například když vypravili kamiony do zahraničí a vracet se budou až po Novém roce.


Autobusoví dopravci nedělají charitu, proto jim nezbývá nic jiného, než kvůli zavedení mýtného zdražit jízdenky. Mýto tak nakonec zaplatí cestující, i když se jim to líbit nebude. Je však třeba se důsledně ptát, zda metoda zvolená státem vede ke kýženému výsledku. Ve svém komentáři nazvaném Proticestovatelská daň to napsaly Lidové noviny. "Kolik z peněz, jež se vyberou v průběhu příštího roku na mýtném, nakonec doputuje ke svému cíli? Firma Kapsch také neprovozuje charitu a stát nepatří mezi nejefektivnější hospodáře," tvrdí list. "Rozhodnutí o zavedení mýta na dálnicích bylo mimo jakoukoli pochybnost, jeho realizace je vinou politiků pochybná. Vcelku spravedlivou myšlenku, ať platí, kdo jezdí, by si stát neměl nechat občanům odcizit," napsaly Lidové noviny.


V České spořitelně si na letošní Vánoce půjčilo peníze přes 35.000 lidí. Každý z nich si půjčil v průměru 77.000 korun, což je o 20.000 víc než loni. Stejný trend, tedy větší zájem o vyšší částky u spotřebitelských úvěrů, zaznamenaly i ostatní banky a firmy, které se zaměřují na půjčování peněz v obchodech. Jak uvádí Hospodářské noviny, důvodem je hlavně snadnější dosažitelnost. Banky začaly prodlužovat dobu splatnosti, a tím se nižší měsíční splátky staly dostupnější většímu okruhu lidí. I když si lidé půjčovali vyšší částky, celkový objem úvěrů nerostl tak rychle, jako v minulých letech.


Za koncem plateb stravenkami v českých hypermarketech není jen zjištění, že se za ně prodává nejen jídlo, ale stojí za ním dlouhá vyjednávání o tom, aby se stravenky nezneužívaly. Píše to Mladá fronta Dnes. "Vietnamci vybrali od lidí za nákupy stravenky a pak za ně v Tesku nakupovali v akci třeba kartony vody. A k tomu někteří restauratéři za stravenky nakupovali do svých podniků," uvedl ředitel Sodexho Pass Miroslav Sedlák. Tato firma je největší stravenkovou firmou v ČR. Obrázek podnikatelů využívajících dny, kdy je v daném obchodě akce na určité zboží, je poměrně častý, píše deník. Podle Sedláka se jim někdy podařilo rozdělením nákupu obejít i pravidlo, že na jeden nákup lze použít nejvýše pět stravenek. Podnikatelé mohou za vybrané stravenky nakupovat v obchodě legálně. Sami tím ušetří, ale stravenkové firmy tak připravují o část peněz, uvedla Mladá fronta Dnes.


Češi mají šanci na delší život než Slováci. Informuje o tom deník


Cesta z města lidi omrzela, upozorňují Lidové noviny. Ještě loni chtěli bydlet například Pražané v satelitních městečkách. Letos poprvé ale trh zaznamenal opačný trend. Ceny stavebních pozemků v Praze vzrostly za letošek o 26 procent a porostou i v tom příštím. Noví stavebníci také v daleko menší míře uvažují o výstavbě za hranicemi města. Někteří developeři už tento jev na realitním trhu zaznamenali. Důvody, proč se lidé vracejí do města, přičítají dvěma příčinám: cenám realit a špatné dostupnosti satelitních městeček. Roli hrají také dopravní zácpy na silnicích, které pro současný nápor aut nebyly stavěné.


Cesty za nakupováním v pohraničí lákají stále méně. Jak uvádí Hospodářské noviny, ještě v devadesátých letech vozili Češi z Rakouska a Německa prakticky všechno - elektroniku, boty, lednice, domácí potřeby i jídlo. Jenže nabídka tuzemských obchodů se od té doby výrazně zlepšila a ceny klesly. "Pendlerů", kteří jezdí za vánočními a povánočními nákupy pár kilometrů za hranice, tak ubývá.