Přepravci i cestovky počítají škody z letecké uzávěry
Od pátku na několik dní kvůli sopečnému prachu z Islandu utichlo nebe nad velkou částí Evropy. A i když se letecký provoz začal v pondělí postupně obnovovat, k normálu má ještě daleko. Přepravci i cestovní kanceláře zatím předběžně vyčíslují škody.
V pondělí v poledne místního času obnovilo provoz letiště v pražské Ruzyni, byť vypravilo a přijalo jen část letů. Řízení letového provozu zahájilo činnost ve zkušebním režimu na 48 hodin s cílem vyhodnocovat situaci. Navečer se pak ministři dopravy Evropské unie dohodli na zmírnění leteckých omezení nad kontinentem.
"Letové zóny budou rozděleny do tří kategorií, přičemž první kategorie bude ta nejvíce postižená, kde se vůbec nebude létat. Pak bude druhá kategorie, kde si budou moci jednotlivé státy rozhodnout, za jakých podmínek se v této oblasti bude létat. A pak bude třetí kategorie, tedy oblast, která není postižená sopečným prachem," vysvětlil český ministr dopravy Gustáv Slamečka.
Ministři se rovněž shodli, že se budou zabývat ekonomickou situací přepravců, jejichž ztráty podle odhadů celkem přesáhly jednu miliardu dolarů a na hraně bankrotu je prý nejméně sto aerolinek. Těm českým by mohla pomoci vláda, potvrdil ministr Slamečka: "My budeme muset nejprve udělat ten závěrečný účet, abychom viděli, co to znamená... Nepředpokládám, že bychom pomáhali Řízení letového provozu nebo Letišti Praha, i když tam jsou rovněž finanční ztráty, ale primárně ČSA. Pokud by ty finanční ztráty byly pro ně nezvládnutelné, tak to určitě bude dobrým impulsem pro nás, abychom se zamysleli, jak jim pomoci. Ale v každém případě jakákoliv finanční podpora by musela být schválena vládou." Do nesnází se dostaly také cestovní kanceláře. Pro některé turisty poslaly autobusy, ve vzdálenějších destinacích zajišťují lidem prodloužené pobyty. Největší české cestovky ponesou náklady na svých bedrech, ty menší si to ale možná nebudou moci dovolit – navíc to není jejich povinnost, vysvětluje náměstek ministra pro místní rozvoj Jiří Koliba: "Situace, která vznikla erupcí sopky na Islandu, je typickým příkladem působení takzvané vyšší moci, čili něčeho, co nezpůsobila cestovní kancelář, co nezpůsobil přepravce, a co tím pádem nemá důvod být kryto ať z pojistky nebo z vlastních prostředků jak přepravce, tak cestovní kanceláře."Cestovky se tak nemají kde domáhat kompenzací za neuskutečněné dovolené jejich klientů a ztrátu očekávaného zisku. Podle státní agentury CzechTourism bude navíc situace doznívat déle, může totiž ovlivnit například plánování kongresů a konferencí.
Naopak koleje a silnice zatím praskají ve švech. Českým dráhám na pětinásobek stouply tržby za jízdenky na mezinárodní spoje, silniční přepravci vypravili mnoho desítek autobusů navíc.Lidé, kteří se přesto nemohou dostat do práce, si mohou zažádat o volno, připomněla mluvčí ministerstva práce Štěpánka Filipová: "Přerušení dopravního provozu nebo zpoždění hromadných dopravních prostředků je důležitou osobní překážkou v práci. Na nezbytně nutnou dobu se zaměstnanci může poskytnout pracovní volno bez náhrady platu."
Perličkou celé situace je, že v Šanghaji uvízl prezident Českých aerolinií a generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák.