Příběhy slavných osobností budou lákat k návštěvě Česka

Agentura CzechTourism se snaží nalákat turisty na podzimní návštěvu historických památek a lázeňských měst. Využít k tomu chce pobytů významných historických osobností v Česku, například Alberta Einsteina, kterého Praha údajně inspirovala k objevu teorie relativity, nebo pobytu Johanna Wolfganga Goetha v Mariánských Lázních.

Od ledna do srpna přijelo do Česka o 6,5 procenta turistů více. Přesto se tento nárůst postupně zmenšuje. Stojí za tím hlavně úsporná opatření, která přijímají v řadě evropských zemí. Na poklesu se podílejí nejvíc turisté ze Španělska, kterých přijelo o 17 procent méně, než ve stejném období loňského roku. Ubylo také Francouzů, Poláků a Němců. Domácích turistů bylo sice o dvě procenta víc, ale zkracuje se doba pobytu. Víc času naopak lidé strávili na svých chatách a chalupách, což je důsledek recese.

Agentura CzechTourism nyní přišla s novou kampaní, která představuje Česko jako zemi příběhů slavných osobností, které by turisty mohly inspirovat k vlastním návštěvám a pokusům zažít svůj příběh. Jak uvedl Petr Topinka z agentury MARK BBDO, která kampaň připravila, díky historii se v každé části Česka odehrálo něco zajímavého:

"My jsme se ponořili do archivů a snažili jsme se najít zajímavosti, které se v daném místě udály ve spojení s velikány z ostatních zemí. Ať už to byli spisovatelé, vědátoři, umělci a tak dále, kteří něco zajímavého u nás zažili. Hledali jsme ten zajímavý příběh, na kterém bychom jednotlivé inzeráty a části kampaně stavěli."

Kolik se vám podařilo objevit příběhů?

"Stovky. Důležitý je samozřejmě správný výběr, aby osobnost byla pro danou zemi co nejvíc vypovídající. Pro Německo bude samozřejmě zajímavý Goethe spíše než Petr Veliký. Pro Itálii to bude asi Petrarka spíše než Čajkovskij, který bude naopak zajímavý pro klientelu v Rusku. Museli jsme si dát práci se správnou volbou těchto velikánů, s jejichž příběhy pracujeme."

Zmínil jste Itálii, Německo, Rusko, na kolik zemí je kampaň cílená?

"Myslím, že v tuto chvíli je to v Evropě 8 až 10 zemí."

Jakou mají příběhy podobu? Kde všude se s nimi lidé se zájmem o Česko mohou setkat?

"Myslím si, že to je začátek velké integrované kampaně, myslím, že se bude pracovat i na on-line platformě a tím pádem dát zájemcům prostor ty příběhy probádávat. Ale co je důležité, aby zahraniční turisté k nám přijeli a zažili své vlastní příběhy. To se v zásadě snažíme tou kampaní říct, říkáme: Goethe u nás zažil tohle, co zažijete vy?"

A jak známo, Goethe se v Mariánských Lázních seznámil se svou životní láskou, mladičkou Ulrikou. Car Petr Veliký pobýval dvakrát v Karlových Varech, mimo jiné tu ukoval podkovu či vysoustružil tabatěrku ze slonoviny. Albert Einstein napsal v Praze na desítku vědeckých prací. Na Francii je pak cílen příběh spisovatele a tím je Guillaume Apollinaire.

"Krása Prahy byla pro spisovatele po dvou dnech natolik inspirativní, že jí věnoval celou povídku. Jděte v jeho šlépějích a staňte se i vy pražským chodcem. Začněte tu psát svůj příběh, stejně jako to kdysi udělal Apolinér,"

přiblížil kampaň Marek Mráz z agentury CzechTurism a dodal:

"Využíváme například pro Velkou Británii příběh alchymisty Edwarda Kelleyho v Českém Krumlově, města UNESCO, příběh Mozarta pro německé trhy."

České návštěvníky bude agentura lákat pomocí připomínky lázeňských pobytů Adiny Mandlové. CzechTourism sází na to, že příběhy zaujmou. Cílem kampaně je dosáhnout 1,15 milionu kliknutí na stránkách internetových prezentací, inzerci v tištěných médiích by mělo vidět přes deset milionů čtenářů. Objeví se například ve francouzském deníku Le Monde, německé verzi časopisu National Geographic či recenzním portále Trip Advisor. Za vytvoření kampaně a nákup prostoru v médiích agentura zaplatila zhruba 24 milionů korun. Kampaní by tak ráda prodloužila letní turistickou sezonu, jejíž hlavní část se právě chýlí ke konci.