Večer v Praze usnete a ráno se probudíte v Bruselu. Přímý noční vlak bude jezdit 3x týdně

Prahu a Brusel propojil přímý noční vlak. Souprava společnosti European Sleeper pojede každým směrem třikrát týdně. Po trase bude mít i další zastávky, například v Rotterdamu, Amsterodamu, Berlíně či Drážďanech. V Česku bude stavět v Děčíně, Ústí nad Labem a v Praze.

Foto: Ferdinand Hauser,  Radio Prague International

Jak uvedla mluvčí agentury CzechTourism Kateřina Beránková, cesta podle jízdního řádu zabere přes 15 hodin.

Cestující mohou pro jízdu zvolit sedačky, lehátka nebo lůžka. A kolik zaplatí? Za místenku 49 eur a za lůžko 79 eur, což jsou zhruba 2000. Jedním z cestujících prvního nočního vlaku byl pan Jan, který pracuje v Evropské komisi.

"Tento vlak jede dneska poprvé. Já bydlím v Bruselu a zároveň bydlím i v Praze, a tohle spojení se mi moc hodí, a jsem překvapený pohodlím, které mě tu potkalo."

Brusel a Prahu propojil noční vlak necelých deset měsíců po spuštění přímé železniční linky z Bruselu do Berlína. Praha byla vždy zamýšlenou cílovou destinací, kvůli rozsáhlým pracím jižně od Drážďan ale začala jezdit do českého hlavního města až nyní.

Foto: European Sleeper

Zastávky jsou v centrech měst

Foto: Ferdinand Hauser,  Radio Prague International

Příznivci železniční dopravy poukazují mimo jiné na to, že je mnohem šetrnější k životnímu prostředí než cestování letadlem či autem, což potvrdil i pan Jan.

"Teď jedu na Velikonoce do Prahy, a zdá se mi to jako docela dobrý způsob v porovnání s letadlem a autem. Výborně se mi spalo, byli jsme v kupé jenom dva."

Foto: European Sleeper

Další výhodou nočních vlaků je právě jejich schopnost přeměnit dlouhé vzdálenosti na noční jízdu, což cestujícím umožňuje efektivně cestovat, když spí. Vlak staví obvykle přímo v centru měst. Není tedy nutné zdlouhavě cestovat na letiště.

Nová linka také podle CzechTourismu podpoří cestovní ruch v regionech, například v Českém Švýcarsku či podél Labské stezky oblíbené u cyklistů. Součástí soupravy je též cyklovagon.

Lůžkové vlaky byly kdysi v Evropě populární, později je ale vytlačily nízkonákladové letecké společnosti. Nyní ale noční železniční linky spojující evropské metropole zažívají renesanci.

Autoři: Zdeňka Kuchyňová , Ferdinand Hauser | Zdroj: ČTK
klíčová slova:
spustit audio

Související

  • Restaurace na kolejích

    Přesněji řečeno, jde o restaurace, které bývají v nádražních budovách na peronech přímo u kolejí. Tam kde nejsou, máte pocit, že nádraží je osiřelé.