Řada řidičů se slibovaného zvýšení mezd nedočkala

Ilustrační foto: Kristina Lemperová, ČRo

Čekali, že se jim na účtu objeví navíc pár tisícovek, místo toho dostali řidiči linkových autobusů v některých regionech jen stovky. Dopravní odboráři proto vyhlásili kvůli mzdám celostátní stávkovou pohotovost. Vadí jim, že jen minimum zaměstnavatelů zvýšilo mzdy tak, jak nařídila vláda.

O případné stávce rozhodnou 20. února po jednání vlády s Asociací krajů.

Ilustrační foto: Kristina Lemperová,  ČRo
"Nemůžeme čekat na to, že se budou dohadovat půl roku. Nebo ať se klidně dohadují, ale ať zálohově platí, aby mohli řidiči dostat to, co jim náleží. Nebo jim zkolabuje dopravní obslužnost,"řekl po zasedání předsednictva Odborového svazu dopravy jeho předseda Luboš Pomajbík.

Případného protestu by se zúčastnili pouze řidiči autobusů, kteří mají na starosti veřejnou dopravu v krajích. Těch je v Česku zhruba 11.000. Potíže s udržením rozsahu autobusových linek ale mohou podle Pomajbíka nastat i tehdy, pokud odbory stávku nevyhlásí. Kvůli nízkým mzdám má mnoho šoférů připravené výpovědi. Odchod tisícovky z nich by podle předáka dopravních odborů způsobil kolaps dopravy na mnoha místech.

Kraje potřebují na zvýšení mezd 1,5 miliardy korun

Proti nízkým mzdám se řidiči linkových autobusů bouřili už dlouho. Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče zhruba o 30 korun na hodinu. Rozhodla i o vyšších platbách za čekání a příspěvku za práci v náročném prostředí. Podle odborů ale kvůli různým výkladům nařízení se v řadě krajů mzdy nezvýšily o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny.

Podle ministryně práce Michaely Marksové (ČSSD), by se na platech řidičů měl podílet i stát. Proti tomu je ale ministr životního prostředí Richard Brabec z hnutí ANO:

"Můžu tlumočit názor ministra financí, že kraje dostaly poměrně dost peněz v minulém i letošním roce na to, aby byly schopny pokrýt tuto část ze svých peněz."

Foto: Archiv Radia Praha
Zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení vyjde kraje na 1,2 miliardy korun, při započtení všech odvodů jde o 1,5 miliardy korun. Část krajů je ochotna peníze dopravcům po uzavření dodatků ke smlouvám vyplatit. Zbylé kraje ale chtějí peníze dopravcům poslat poté, co jim náklady na zvýšení mezd kompenzuje vláda. Ta je zatím nejednotná.

Stávku na 8. března už vyhlásily odborové organizace působící v trojici dopravních firem v Ústeckém kraji. Vedení kraje pak šoféry vyzvalo, aby si stávku rozmysleli. Radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) pak šoféry vyzval ke společnému tlaku na vládu, od které chce kraj peníze pro navýšení mezd získat.