Vyjedou nebo nevyjedou? Řidiči plánují stávku na čtvrtek, kraje vyčkávají

Ilustrační foto: Michal Schoffer, ČRo

Vyjedou nebo nevyjedou? Řidiči autobusů plánují na čtvrtek 6. dubna stávku kvůli nízkým mzdám. Protest má být celostátní. Zatím však není jasné, kolik řidičů se do ní zapojí. Kraje s rozhodnutím o případné náhradě linkové dopravy vyčkávají.

Jana Vildumetzová, foto: ČT
Dopravci musejí i v den stávky zajistit, aby se lidé dostali do práce, upozornila předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová z hnutí ANO:

"Nejdřív musíme zjistit, jaká situace v krajích bude, případně to pak jednotlivé kraje budou řešit. My máme uzavřené smlouvy s dopravci, a oni musí řádně plnit dané smlouvy. Pokud je plnit nebudou, tak z toho plynou sankce."

Odborový svaz vyzval k masivní účasti na protestu. Dopravu v krajích zajišťuje na 11 tisíc šoférů. Kolik se jich do stávky zapojí, bude záležet na nich samotných, říká předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík:

"To skutečně záleží na jednotlivých zaměstnancích a jednotlivých členech. Do stávky nemůžeme nikoho nutit. Samozřejmě budeme bedlivě sledovat, aby někdo stávku někomu nezakazoval, a nebo mu nevyhrožoval, pokud se bude chtít stávky zúčastnit."

Situace v krajích bude rozdílná

Ilustrační foto: Michal Schoffer, ČRo
Do stávky se zapojí například řidiči společnosti Busline, která provozuje spoje v Libereckém, Královéhradeckém a Ústeckém kraji. Potvrdil to odborový předák Jiří Kuchynka:

"600 šoférů, které Busline má, do stávky půjde. Když se rozhodlo o 6. dubnu, tak musí jít všichni. Jedná se o jejich peníze."

Jiná je situace ve středních Čechách, kde bude stávkovat jen část řidičů. Také v jihlavském ICOM transport se stávkovat nechystají a podobná situace je i v Pardubickém kraji. Nejspíš se nepřipojí ani řidiči z plzeňského ČSAD, odboráři se tam dohodli s vedením společnosti na zvýšení mezd a uzavřeli výhodnější kolektivní smlouvu. Naopak na jihu Moravy do stávky většina šoférů půjde.

Podle nařízení vlády měly platy řidičů stoupnout od ledna o třetinu, na 98 korun za hodinu. Zvýšila se i sazba za čekání mezi spoji a zavedl se příplatek za práci ve ztíženém prostředí. Krajům na to ale vláda peníze nedala a starší smlouvy s dopravci někde neumožnily platy řidičů zvýšit.

Hejtmani mají podle Asociace krajů sami informace o tom, že dopravci v některých případech mzdy řidičů reálně nezvýšili, a to i přes to, že peníze od krajů dostali. Podle odborů dostali řidiči v některých krajích přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny.