Rychetský: manko s sebou Ústavní soud povleče nejméně dva roky

Pavel Rychetský

Poprvé po roce se Ústavní soud sešel v dostatečném počtu k tomu, aby rozhodoval o návrhu bývalého prezidenta Václava Havla, zrušit část zákona o výkonu ústavní výchovy. Pro nedostatek soudců nebyl totiž takřka celý rok soud neschopen rozhodovat ústavní stížnosti, případně rušit napadené zákony. Proč? A kdy se podaří tento skluz dohnat? Na to jsem se zeptal předsedy US Pavla Rychetského.

Poprvé po roce se Ústavní soud sešel v dostatečném počtu k tomu, aby rozhodoval o návrhu bývalého prezidenta Václava Havla, zrušit část zákona o výkonu ústavní výchovy. Pro nedostatek soudců nebyl totiž takřka celý rok soud neschopen rozhodovat ústavní stížnosti, případně rušit napadené zákony. Proč? A kdy se podaří tento skluz dohnat? Na to jsem se zeptal předsedy US Pavla Rychetského.

"Bohužel to nebylo pár měsíců, ale téměř rok, od 15. července loňského roku, kdy soud nebyl obsazen.V průběhu celého skončil mandát 11 soudcům z 15 a doplňování se nedařilo zrovna v potřebném tempu. Věřím, že do konce roku by nás mohlo být 15 jak přepokládá Ústava."

Čím to je, že se to nedařilo? V ČR není dostatek soudců?

"Je to především vina toho, jak je napsána Ústava. Je tam uvedeno, že všem soudcům začíná a končí mandát naráz. Nalézt člověka, který je schopen zastávat funkci ústavního soudce není v žádné zemi lehké a navíc nezastírejme, že je to i politická záležitost."

Výběr probíhal opravdu dramaticky, Senát prezidentovi kandidáty neustále vracel, objevily se velmi kritické hlasy na postup prezidenta, senátor Bárta spekuloval dokonce o vlastizradě.....byla vina i na Václavu Klausovi, že snažil jmenovat soudce podle jiného klíče, než byl ochoten akceptovat Senát?

"Vždycky je to složité, ale u nás, jak víme, byl prezidentem zvolen představitel menšinové opozice a už to samo o sobě zakládalo předpoklad, že mezi Senátem a Hradem nebude harmonie. Nechci hodnotit jednotlivé kandidáty, ani ty, co prošli, ani ty co neprošli, ale je to důkaz toho, že je to složitý proces. Kdyby bylo možné v budoucnu změnit Ústavu tak, aby se soudci měnili v určitých intervalech a po částech, velmi bych to uvítal."

Ústavní soud se těšil poměrně vysoké důvěře občanů....nemáte obavu, že ji trochu ztratil? Nebyla znevážena instituce Ústavního soudu?

"Nemyslím si, že by onen rok nečinnosti znevažoval instituci soudu, spíš ji to ochromuje. Fakt je ten, že český ÚS je svým způsobem unikátní. Může se na něj obrátit každý, ani to nemusí být občan i každá právnická osoba obrátit s ústavní stížností a soud ji musí projednat. Už zhruba pátý rok tak přijde na ÚS zhruba 3200 ústavních stížností ročně, to už není Ústavní soud, to je fabrika. Představte si to při patnácti soudcích a nás už ani patnáct rok není."

Nyní už má ÚS 12 soudů a může rozhodovat o ústavních věcech....kolik takových případů se nashromáždilo a čeho se týkají?

"Takových návrhů máme nyní 47. To rozhodování je nesmírně obtížné. Je potřeba si uvědomit jistou anomálii: zákon přijímá demokraticky volený Parlament (200 poslanců a 81 senátorů) a devět soudců, navíc nevolených má moc zrušit zákon, který byl složitě projednán a přijat. Objem 47 takových návrhů není běžný. Máme na stole letitý spor, který se týká zákona o myslivosti, máme slavnou kauzu obce Horní Jiřetín, která svojí vyhláškou zakázala pod pokutou vstup státním úředníkům na katastr obce, máme tam dost zásadní návrhy týkající se nájemních vztahů k bytům. Těch věcí je skutečně 47."

Kdy předpokládáte, že by jste mohli dospět do situace, že budete mít opět ´čistý stůl´?

"Nemyslím si, že by mohla nastat situace, že bychom neměli nevyřízené věci, ale stačilo by, abychom místo 1600-1700 nevyřízených případů, kdy délka řízení před ÚS trvá už dva roky, jich měli polovinu. Bude to trvat několik let a budeme ten deficit odstraňovat. Když nás bude do konce roku plný počet, budu rád. Soudím, že manko budeme dotahovat ještě dva až tři roky, než se dostaneme do situace, že ten, kdo se třeba v lednu obrátí na ÚS bude mít reálnou naději, že v polovině roku bude mít věc rozhodnutou."