S poplatky za jízdu po českých dálnicích jsou potíže

Zavádění elektronického mýtného na českých silnicích poutá pozornost veřejnosti už třetí rok: od zpochybňovaného výběru dodavatele systému přes problematickou smlouvou státu s vítěznou firmou až po různé technické potíže. Mýto za používání dálnic se od Nového roku vybírá jen od velkých nákladních vozidel a řidičů osobních aut se nemělo nijak dotknout. Není to ale pravda, problémy nakonec dopadají i na ně. Jaké a proč?

Za používání dálnic se v České republice platí několik let formou kuponů, které si řidiči lepí na čelní sklo auta. Jejich cena závisí od hmotnosti vozidla a délky platnosti dálničních známek. Kamiony s hmotností 12 a více tun od Nového roku platí mýto podle počtu ujetých kilometrů, menší nákladní auta a osobní vozy si dále kupují časové kupony, od několikadenních po celoroční. Změna ale dopadá i na ně, a některé pořádně zaskočila.

Několik set dopravců už nakoupilo dálniční známky pro svá vozidla lehčí než 12 tun. Podle ministerstva dopravy ale mají platit mýto, pokud tažné zařízení na těchto kamionech umožňuje spolu s přívěsem dosáhnout vyšší hmotnosti. I kdyby vozidlo celý rok jezdilo samostatně. Hrozí tak, že za jízdu po dálnicích zaplatí dvakrát.

Ani řidiči osobních aut se ale nesmějí. Celoroční kupony totiž dosud platily vlastně až 13 měsíců a vždy v lednu se daly používat jak loňské, tak nové dálniční známky. Přechodné období umožňovalo masám řidičů nakupovat je až po lednové výplatě, taxislužby například měnili známky na desítkách vozidel postupně. Na podzim ale zákon na poslední chvíli zkrátil platnost kuponů o celý měsíc. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky bylo toto opatření nezbytné: "Evropská legislativa nám neumožňuje, abychom měli současně dálniční kupony a elektronické mýto pro nákladní automobily."

Majitelé osobních vozů se však dosud nesmířili s tím, proč se změna týká i jejich aut. Na internetu se už objevují rady, jak se v případě pokuty za používání loňské známky v lednu bránit třeba soudně, a za určitých okolností dokonce i vymáhat od státu případnou vzniklou škodu. Podle policie ale zákon platí a z její strany není důvod k žádné toleranci: "Je to přestupek. Ta známka musí být vylepená, jakékoliv jiné použití dálničního kuponu je přestupkem, za který jsou docela vysoké pokuty,"říká ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas a upřesňuje: "Od policisty v blokovém řízení 5000 korun a ve správním řízení, pokud se to z jakýchkoliv důvodů na silnici nevyřídí, je to až půl milionu. Ale to je teoretická možnost. To fyzické osobě, řidiči, myslím nehrozí."

Sehnat kupony přitom nebylo vždy a všude jednoduché. Jak potvrdila například obsluha čerpací stanice u dálnice D8 v Dolních Zálezlech, při vytváření zásob známek bylo obtížné odhadnout zájem o ně během svátků: "Bohužel máme všechny vyprodané, nemáme ani jednu. Ono je to složité. Tady se to těžko odhaduje, protože někdy je provoz hustý a někdy ne."

A s dalším problémem se potýkají zahraniční návštěvníci. Například na nové dálnici mezi Drážďanami a Ústím nad Labem nálepky není možné koupit hned na hranici a řidiči jsou na následujících deseti kilometrech vystaveni hrozbě vysokých pokut. Deník Sächsische Zeitung, který vychází v německých Drážďanech, v této souvislosti ve čtvrtek psal o ´hanebném nepořádku´. "Jako kdyby nebyla s nálepkami žádná zkušenost; truchlohra se každým rokem opakuje," popisuje situaci deník. České orgány se brání tím, že na poštách je dálničních známek dost. Na hraničních přechodech ale pošty obvykle nebývají...