Z elektronických vinět je nechtěné dítě

Rodící se vládní koalice se dohodla, že odloží připravované zavedení elektronických vinět pro osobní auta, kterými měly být nahrazeny dosavadní dálniční známky. Projektu, který by si vyžádal miliardy korun a týkal by se všech uživatelů českých silnic, se věnujeme v naší ekonomické rubrice.

Ekonomičtí experti vznikající vládní formace se ve středu shodli na základních bodech vládního programu v oblasti podnikání a infrastruktury. Jedním z těchto bodů je odložení projektu elektronických vinět pro osobní automobily. Argumentů pro odložení je více, říká vyjednavač za TOP 09 Jaromír Drábek a zmiňuje například ojedinělost tohoto systému: "Elektronické viněty odložíme do té doby, než bude buď přijato celoevropské řešení, protože považujeme za efektivnější zavádět ten systém v celé Evropě stejný, anebo až na tu dobu, kdy přistoupíme k výkonovému zpoplatnění."

Shoda na odložení již dříve schváleného a průběžně připravovaného projektu se přitom podobá snaze zastavit rozjetý vlak. Zákon, který ukládá od začátku příštího roku nahradit dosavadní dálniční známky plastovými krabičkami, totiž stále platí a ministerstvo dopravy má z toho plynoucí povinnost zavedení systému připravovat, vysvětluje mluvčí resortu Karel Hanzelka:

"Není to výmysl ministerstva dopravy. Protlačili to v minulosti do zákona poslanci. Ministerstvo musí respektovat to, co v zákoně je, takže probíhají přípravné práce k zavedení vinět. Zatím nikoli nějakého závazného charakteru, ale pracuje skupina odborníků, vytvářejí se znalecké posudky, chceme také oslovit Úřad na ochranu hospodářské soutěže, zda všechny tyto naše kroky jsou podle jeho názoru v pořádku. Chceme také seznámit vládu se stavem přípravných prací, protože je to – pokud by se taková státní zakázka realizovala – tak je to nadlimitní zakázka a nadlimitní zakázka musí být projednána vládou."

Zároveň ale Hanzelka zdůrazňuje, že ministerstvo respektuje shodu rodící se vlády o plánovaném zastavení projektu:

"Velmi vnímáme hlasy politických stran, které říkají, že chtějí elektronické viněty zrušit. I z tohoto důvodu my neděláme žádné nevratné kroky. Není pravda, že by vláda něco příští týden měla odsouhlasit. Nevypisujeme ani výběrové řízení ani takzvané jednací řízení bez uveřejnění, kde bychom přímo zadali dodávku nějaké firmě. Uvidíme, jaký to bude mít v následujících týdnech vývoj. Pokud politické strany deklarují, že přijmou bleskovou novelu zákona, která elektronické viněty ze zákona odstraní, my to samozřejmě budeme respektovat a nebude to znamenat žádné zásadní ztráty."

Karel Hanzelka dodává, že nezáleží na tom, jestli bude Fischerův kabinet nahrazen novou vládou za tři týdny nebo za tři měsíce: "Na vládě to nezáleží. Závisí to na projednání ve sněmovně, v Senátu, a na podpisu prezidenta. Pokud bude nějaká celosněmovní shoda na odstranění elektronických vinět ze zákona, může být ten proces velmi rychlý."

A spěchat je v tomto případě proč, říkají i hlasy mimo rodící se koalici. Bývalý ministr dopravy, profesor Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, považovaný za jednoho z největších českých odborníků na řízení dopravy, si třeba myslí, že plánovaný systém elektronických vinět, který navíc nemá nikde ve světě obdoby, je zcela špatný. Hospodářským novinám řekl, že pokud viněty nezpoplatní ujeté kilometry, ale pouze určité časové období, tak budou pouze komplikovanější a nákladnější náhražkou dosavadních papírových nálepek. Podle profesora Moose jediným měřitelným přínosem budou další příjmy dodavatele systému, rakouské firmy Kapsch, a to za cenu zadlužení země.

Podobně kriticky se na věc dívá šéfreportér on-line deníku Aktuálně.cz Petr Holub, který se problematikou dlouhodobě zabývá z pohledu novináře:

"Očividně jde o projekt, který by těm státním investicím ve výši osmi miliard korun nepřiřazoval žádný výsledek, který by pomohl silniční dopravě, protože každý mýtný systém má za svůj hlavní účel vydělat peníze. Tady je zřejmé, že ta investice by žádné nové peníze nepřinesla. Ještě by se nejspíš zhoršil výběr mýtného, který probíhá v této podobě.

Dnes platí většina řidičů běžnými dálničními známkami. Tím se vydělává cca 2,5 miliardy korun ročně. Tady by náklady na provoz toho nového systému s elektronickými vinětami dosahoval asi 1,5 miliardy. Takže ten výnos by byl velice nízký. Je to od začátku naprosto zkažená veřejná zakázka a je součástí celé výstavby mýtného systému v České republice. A až se budou někdy bilancovat veřejné zakázky a jejich největší chyby na počátku nového století, tak si myslím, že mýtný systém a elektronické viněty budou na prvním místě."

Je-li to ale pravda, má Česko tak neschopné vysoké úředníky, nebo snad lze mluvit o do očí bijící korupci?

"Nedá se říct přímo, že to je korupce, protože k tomu neexistují žádné důkazy. Ale stačí popsat ten průběh, jak vůbec ta zakázka na elektronické viněty vznikla a je vidět, že to je proces naprosto netransparentní. Takže by se i dalo předpokládat, že tam korupce hrála nějakou roli. Ale to člověk nemůže tvrdit naprosto jistě,"říká publicista Petr Holub a vysvětluje, že po přiřknutí zakázky na výstavbu a provozování mýtného systému firmě Kapsch byla k původní smlouvě přijata řada dodatků a v roce 2007, za úřadování ministra dopravy Aleše Řebíčka, také dodatek, že firma bude i dodavatelem elektronických vinět.

Holub uzavírá: "Celý ten elektronický systém s mýtnými branami a teď s uvažovanými vinětami má výnosnost řekněme 30 procent původní investice. A to je skutečně velmi málo a pokud si někdo myslel že se stavba dálnic aspoň částečně bude financovat z mýta, tak ten musí být naprosto zklamán."