Školství bude zřejmě dočasně zastaveno proplácení dotací z EU

Josef Dobeš

Ministerstvu školství bude zřejmě dočasně zastaveno proplácení dotací z Evropské unie. Audit Evropské komise totiž zjistil chyby v v kontrolním systému a v několika projektech programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Informovalo o tom ministerstvo s tím, že má do února čas na nápravu.

Josef Dobeš
S čerpáním evropských peněz zápasí již několikátý ministr. Školství patří k institucím, které čerpají dotace nejpomaleji. V čele sekce řízení operačních programů EU se za působení ministra Josef Dobeše vystřídalo už pět manažerů. Poslední byl ve funkci jen dva týdny a svůj odchod vysvětlil tím, že jeho představy o odborném vedení agendy se neshodují s představami ministerstva. To spravuje dva dotační programy. Na vědecké projekty může do roku 2013 čerpat asi 59 miliard. Dalších zhruba 53 miliard může získat na výukové projekty z programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. A právě v tomto programu zjistila Evropská komise chyby. Podle předběžné zprávy zjistil audit nedostatky v kontrolním systému a v několika projektech realizovaných jak kraji, tak ministerstvem.

"My samozřejmě na tom pracujeme, ale zatím se nemůžeme vyjádřit, co je obsahem té zprávy, protože se zatím jedná o neoficiální zprávu,"

uvedl Hynek Jordán z tiskového odboru ministerstva. Oficiální zprávu by mělo ministerstvo dostat za 2-3 měsíce. Pak bude mít 2 měsíce na nápravu. Podle ministerstva může za negativní výsledek auditu, který se týkal let 2008-2009, předchozí vedení úřadu. Bývalý vrchní ředitel sekce evropských fondů na ministerstvu Jan Vitula odmítá, že by k zastavení plateb z Bruselu mohlo dojít jeho vinou:

Jan Vitula
"Každý audit v nějakém projektu najde chybu, to je běžné. Co je ale problém, na základě kterého Evropská komise právě pozastavuje ty platby, nejsou chyby v projektech, ale to, že selhal kontrolní systém z hlediska nálezu těch chyb."

Komise oficiálně potvrdila, že kontrolovala čerpání evropských peněz až do května letošního roku. Z neoficiálních zdrojů je navíc zřejmé, že správné nastavení kontrol mělo být věcí hlavně současného vedení.

"My jsme už po nástupu pana ministra Dobeše upozorňovali na to, že oblast kontrol potřebuje významně personálně posílit. Pan ministr na to tehdy reagoval tak, že mi uložil naopak o třicet procent snížit počty zaměstnanců. Za takovéto situace se nedala tato záležitost vůbec řešit. My jsme se po třech měsících rozešli. Pan ministr navýšil počet zaměstnanců na dvojnásobek oproti tehdejšímu stavu, přesto tuto oblast nedokázal vyřešit,"

dodal Jan Vitula. Hynek Jordán z tiskového odboru ministerstva odmítá, že by ministerstvo nemělo dostatečné kapacity.

"Tak to rozhodně pravda není, že by byli odvoláváni ti zaměstnanci, kteří by dělali kontroly. Pokud došlo k nějakým personálním změnám, tak pokud je mi známo, byl pouze vyměněn vedoucí oddělení, ale ten byl ihned nahrazen jiným člověkem."

Podle pravidel EU musí každý operační program do konce roku 2011 ověřit výdaje 15 procent prostředků, které má v tomto období v Bruselu k dispozici. Program Výzkum a vývoj pro inovace měl na začátku prosince ověřeno 1,3 procenta celkových peněz, u programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost to bylo 5,5 procenta.

Marcel Chládek
Kvůli možnému pozastavení dotací už ministr školství Josef Dobeš požádal o schůzku premiéra Petra Nečase. Podle deníku Mladá fronta Dnes si chce Nečas s Dobešem promluvit i o jeho personální politice, vzhledem k tomu, že v čele sekce řízení operačních programů EU vystřídal už pět lidí. Výtky k ministrovi mají šéf poslanců TOP 09 a STAN Petr Gazdík i stínový ministr školství za ČSSD Marcel Chládek. Ten vytkl Dobešovi selhání v personálních otázkách nebo plány na financování regionálního školství. Podle Gazdíka jsou "naprosto mimo realitu", podle Chládka trvale zlikvidují venkovské školství.

Ministra Dobeše se naopak zastal jeho stranický kolega, šéf poslanců Věcí veřejných Vít Bárta. Za ministra se postavil i prezident Hospodářské komory Petr Kužel. Ten řekl, že po dlouhé době řídí tento klíčový resort člověk s jasnými názory, který neříká jen líbivé věty o vzdělanosti. Chápe celospolečenský význam učňovského školství a další často opomíjené aspekty vzdělávání.