Španělské Královské divadlo nabízí netradiční pojetí Dvořákovy Rusalky

Španělské Královské divadlo nastudovalo Dvořákovu Rusalku, foto: archiv Českého centra Madrid

Největší španělská scéna uvedla v premiéře operu Rusalka. Pěvci se museli vyrovnat nejen s opatřeními proti koronaviru, ale i s češtinou.

Foto: archiv Českého centra Madrid

Dvořákova Rusalka se vrátila do španělského Královského divadla po téměř sto letech. V roce 1924 zde byla uvedena jako v prvním městě mimo Rakousko-Uhersko, dříve než v Paříži nebo Londýně.

Netradiční pojetí - Rusalka žije v divadle

Mario Vargas Llosa,  foto: Martina Schneibergová

Vyprodané premiéry v mezinárodním obsazení v Královském divadle se zúčastnil i nositel Nobelovy ceny Mario Vargas Llosa. Pod netradičně pojatou režií je podepsán Němec Christof Loy.

"Uchopení opery Rusalka německým režisérem Christofem Loyem bylo, jak se dalo očekávat, netradiční. Rusalka žije v obrovském divadle, má fyzický handicap, nemůže tančit a snaží se proniknout do světa umění. Je tam rozměr takového sociálního vyloučení," uvedl ředitel Českého centra Madrid Stanislav Škoda. Postavám zůstaly české názvy a operu zpívali pěvci v češtině.

Premiéra i reprízy jsou vyprodané

Stanislav Škoda,  foto: Dominika Bernáthová

I když ve Španělsku platí přísná hygienická omezení, divadelní a hudební produkce jsou za splnění určitých podmínek možné, dodal Stanislav Škoda.

"Maximální obsazenost hlediště musela být do 66 procent a museli instalovat speciální zařízení na bázi ultrafialového záření, které po představení úplně kompletně vyčistí vzduch."

České centrum připravilo spolu s velvyslanectvím k opeře doprovodný program, ale ten byl kvůli koronaviru částečně odložený a částečně přesunutý do virtuálního prostoru. Kromě premiéry je v plánu ještě devět repríz. Poslední 27. 11. a všechna představení jsou beznadějně vyprodaná.