Španělské Královské divadlo nabízí netradiční pojetí Dvořákovy Rusalky
Největší španělská scéna uvedla v premiéře operu Rusalka. Pěvci se museli vyrovnat nejen s opatřeními proti koronaviru, ale i s češtinou.
Dvořákova Rusalka se vrátila do španělského Královského divadla po téměř sto letech. V roce 1924 zde byla uvedena jako v prvním městě mimo Rakousko-Uhersko, dříve než v Paříži nebo Londýně.
Netradiční pojetí - Rusalka žije v divadle
Vyprodané premiéry v mezinárodním obsazení v Královském divadle se zúčastnil i nositel Nobelovy ceny Mario Vargas Llosa. Pod netradičně pojatou režií je podepsán Němec Christof Loy.
"Uchopení opery Rusalka německým režisérem Christofem Loyem bylo, jak se dalo očekávat, netradiční. Rusalka žije v obrovském divadle, má fyzický handicap, nemůže tančit a snaží se proniknout do světa umění. Je tam rozměr takového sociálního vyloučení," uvedl ředitel Českého centra Madrid Stanislav Škoda. Postavám zůstaly české názvy a operu zpívali pěvci v češtině.
Premiéra i reprízy jsou vyprodané
I když ve Španělsku platí přísná hygienická omezení, divadelní a hudební produkce jsou za splnění určitých podmínek možné, dodal Stanislav Škoda.
"Maximální obsazenost hlediště musela být do 66 procent a museli instalovat speciální zařízení na bázi ultrafialového záření, které po představení úplně kompletně vyčistí vzduch."
České centrum připravilo spolu s velvyslanectvím k opeře doprovodný program, ale ten byl kvůli koronaviru částečně odložený a částečně přesunutý do virtuálního prostoru. Kromě premiéry je v plánu ještě devět repríz. Poslední 27. 11. a všechna představení jsou beznadějně vyprodaná.