Společnost Člověk v tísni zahájila kampaň proti neonacismu

r_2100x1400_radio_praha.png

Na vzrůstající hrozbu neonacismu začala upozorňovat nová informační kampaň obecně prospěšné společnosti Člověk v tísni. Kampaň se jmenuje 'NEOnácek - Chcete ho?'.

"Koncept odkazuje na pořady, kdy se nabízejí různá zvířátka k adopci. To znamená, že my s jakousi nadsázkou nabízíme veřejnosti jednotlivé prototypy neonacistů s otázkou, jestli je vůbec veřejnost chce. Humor je jeden z velmi silných prostředků, jak na některé věci upozornit a jak je i trošičku zesměšnit,"

říká o kampani Tomáš Habart ze společnosti Člověk v tísni. Krátké spoty ukazují, že aktivita příznivců extrémní pravice může být na první pohled úsměvná, ale ve skutečnosti je pro společnost velmi nebezpečná.

"Dobrý den, milí diváci. Dnes vám představíme Kubíka. Kuba sice vypadá, že neumí do pěti počítat, ale zdání klame. Viď Kubo?"

tak začíná jeden ze spotů. Na posteli sedí neonacista a odříkává: jedna rasa, jeden národ. Ale když to má přečíst, ozývá se jen slabikování jako v první třídě.

V Česku aktivit pravicových extremistů přibývá. Velká část veřejnosti se loni postavila proti jejich snahám projít v den výročí Křišťálové noci židovskou čtvrtí v Praze. Demonstrace neonacistů se konaly v Plzni, v Jihlavě, další pochod je očekáván 1. května v Brně. Společnost Člověk v tísni to považuje za značný problém.

"Velké množství mladých lidí už na konci základní školy nebo na středních školách může inklinovat k této ideologii a události, které se staly v posledních několika měsících, například pokus o pochod skrze židovskou čtvrť v Praze, tak ty ukazují, že je tady stále dost sympatizantů tohoto hnutí a že jsou už velmi dobře organizovaní."

Je část projektu zaměřena také na školy?

"Budou vytvořeny vzdělávací materiály o této problematice, k nim přibudou na středních školách semináře. To je vzdělávací část, k ní přibude veřejná. To jsou spoty a videoklip Jana Budaře. My se snažíme vyjednávat s televizemi, aby byly promítány. Čím více lidí to uvidí, tím větší záběr to bude mít."

Jak už zmínil Tomáš Habart, tváří kampaně se stal zpěvák a herec Jan Budař, který pro její organizátory napsal a natočil písničku Brožurka. Kampaň společnosti Člověk v tísni pak přechází z humorné části do vážné roviny. Nové informace o českých extremistech tu bude uveřejňovat například aktivista Ondřej Cakl, který českou neonacistickou scénu dlouhodobě sleduje. Kampaň má především monitorovat a informovat veřejnost o trendech v činnosti neonacistických skupin a varovat před hrozbami, které může pro společnost představovat rostoucí popularita těchto skupin a jejich veřejná aktivita.