Spouští se kampaně na podporu turistiky. Památky už mají obvyklá návštěvnická pravidla
Pro dovolenou v Česku se letos zřejmě rozhodne podstatně víc lidí, než jiné roky. Kampaň na podporu turismu, který nástupem koronaviru výrazně utrpěl, spouští města, kraje i Národní památkový ústav.
Hlavní město, kde schází zahraniční turisté nejvíc, spouští kampaň V Praze jako doma. Turisté v akci dostanou za ubytování v hotelu či podobném zařízení vouchery na návštěvu kulturních nebo zábavních zařízení. Na podporu turismu vydá Praha asi 120 milionů korun. Propad v cestovním ruchu se v hlavním městě očekává až 100 miliard korun.
Omezení platí jen v ohniscích koronaviru
I když se památky otevřely už 25. května, platila tu různá omezení v počtu návštěvníků, kteří museli nosit roušky. Teď omezení končí, s výjimkou míst, kde jsou lokální ohniska koronaviru, uvedla tisková mluvčí Národního památkového ústavu Jana Hartmanová.
ČTĚTE TAKÉ
"K dnešnímu dni platí standardní návštěvnická pravidla, návštěvníkům ale doporučujeme dodržovat odstupy, neshromažďovat se, a pokud je to možné, tak využívat platbu kartou. Výjimka platí v Moravskoslezském kraji, kde vzhledem k aktuální situaci stále platí povinnost nosit roušky."
Památkový ústav vstupné zvyšovat nehodlá
Národní památkový ústav spravuje přes 100 památek různých typů, ať už jsou to hrady, zámky, ale i zástupci moderní architektury. Zvyšovat vstupné, aby se dohnaly ztráty, Národní památkový ústav nechce.
"My uvažujeme o několika možnostech. Plánujeme prodloužit hlavní sezónu až do konce září. Hlavní sezóna spočívá v tom, že památky mají otevřeno i v pondělí, kdy běžně otevřené nejsou. Uvažujeme také o tom, že bychom prodloužili otevírací dobu. Nejdříve musíme individuálně vyhodnocovat, na kterých objektech se nám to vyplatí, aby to bylo efektivní."
Velké objekty jako je například Lednice, Hluboká či Karlštejn už sedmidenní otevírací dobu mají.
Počet návštěvníků začíná stoupat
Jak dodala Jana Hartmanová, počet návštěvníků památek stoupá: "V minulých týdnech jsme byli zhruba na polovině. Ale pořád to narůstá. Předpokládáme, že návštěvnost se v ideálním případě dorovná do devadesáti procent loňského roku. Víme, že zatím návštěvníci v návaznosti na situaci preferovali spíše exteriéry, ale zájem je čím dál tím vyšší. Počítáme s tím, že návštěvnost během prázdnin bude podobná jako loni."
I Národní památkový ústav zahájil marketingovou kampaň, která cílí na sociální sítě.
"Chceme povzbudit návštěvníky, aby vyrazili na památku, tam se vyfotili, sdíleli to na sociálních sítích s hashtagem Na památku. Díky tomu se více lidí může dozvědět o různých místech a památkách, které do té doby neznali."
Turistický ruch mají povzbudit i vouchery do lázní
Povzbudit turistický ruch by měly také vouchery, kterými stát přispívá lázním na pobyty jejich klientů. Lidé si je mohou vygenerovat na webu ministerstva pro místní rozvoj Kudy z nudy nebo je dostanou v lázních.
Slevu až 4000 korun na pobyt delší než šest nocí s nejméně pěti procedurami v českých lázních bude ministerstvo nabízet do konce roku. Cílem podpory je nahradit lázním cizince, kteří představovali až 44 procent klientů.