Šrotovné dostalo zelenou, ale...

vrakoviste.jpg
0:00
/
0:00

Poslanecká sněmovna ve středu přehlasovala prezidentské veto sociálnědemokratického zákona, který umožňuje v Česku zavedení šrotovného, tedy příspěvku na nákup nového automobilu. Schválení zákona přivítali zástupci automobilového průmyslu, podle analytiků bude mít opatření negativní ekonomický dopad a nelze ho ekonomicky obhájit.

Eduard Janota, foto: ČTK
Poslanci však jen otevřeli cestu k zavedení šrotovného. O zavedení šrotovného totiž rozhoduje vláda vyhláškou. Podle ČSSD to bude priorita až nového kabinetu. Fanouškem šrotovného není současný ministr financí Eduard Janota:

"Otázka šrotovného teď záleží na vládě, zda vydá nařízení, kdy vydá nařízení, podle kterého by se stanovila pravidla pro čerpání šrotovného. Schválení šrotovného ve sněmovně samo sebou neznamená automaticky vyšší nároky. Dává jen vládě možnost pro to, aby svou vyhláškou připravila podmínky, aby se mohlo čerpat."

Pokud se vláda pro aplikaci tohoto zákona rozhodne, bude mít podobu příspěvku zhruba 30 tisíc korun na nákup nového automobilu s cenou do půl milionu korun. Dostávat by ho měli lidé, kteří se zároveň zbaví svého nejméně deset let starého vozu. Jak by měla cesta ke šrotovnému vypadat vysvětlil místopředseda ČSSD Milan Urban:

"Podle tohoto zákona bude šrotovné zavedeno vládní vyhláškou, kterou připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu. Ta vyhláška je podle mých informací připravena a myslím, že čas k tomu, aby bylo šrotovné v České republice zavedeno, nastal, že ta optimální chvíle skutečně přichází. My se budeme ještě radit s představiteli Sdružení automobilového průmyslu tak, abychom přesně naladili ten okamžik na vyčerpání německého šrotovného. Myslím si, že zavedení šrotovného v České republice bude nutné ještě před koncem letošního roku."

Proti zavedení šrotovného byla ODS, zelení a někteří lidovci. Podle prezidenta Václava Klause je šrotovné diskriminační a nesystémové. Tento názor sdílí i exministr financí Miroslav Kalousek:

Miroslav Kalousek, foto: ČTK
"Je to samozřejmě diskriminační, protože podporuji-li jedno odvětví, všechna ostatní trestám. Já si myslím, že se ostatní odvětví nemají trestat. Jako nejproblematičtější já vidím vzkaz, který asociální demokracie, komunisté a lidovci posílají občanům, kde jim říkají, že to nejlepší, co mohou během krize udělat, je zbavit se všech finanční úspor, půjčit si peníze a rychle si koupit nové auto. Ten vzkaz je z mého pohledu skutečně perverzní."

Podle poslance ODS Michala Doktora se zavedení šrotovného projeví na vyšším deficitu veřejných rozpočtů:

"A to minimálně o 6,5 miliardy korun. Vezmu-li v úvahu fakt, že šrotovné navíc vyvolává dluh, který splatíme zhruba až za 20 let, pak nás šrotovné bude stát 5 miliard korun. Považuji to za příliš drahý luxus, kterým Poslanecká sněmovna potvrdila svou ochotu diskriminovat jiná odvětví průmyslu a jiná odvětví výroby, která jsou postižena v ekonomické krizi stejnou měrou jako automobilismus. Považuji to za zneužití veřejných peněz, peněz daňových poplatníků."

Šrotovné uvítala největší domácí automobilka Škoda Auto.Další tuzemské automobilky, kolínská TPCA a Hyundai Nošovice, neočekávají od šrotovného na svou produkci zásadnější vliv. Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka je těžké odhadnout, k jakému vývoji zavedení šrotovného na trhu povede.