Státní maturity "už" příští rok?

Foto: ČTK

Na středních školách v pondělí začaly maturity. Zkoušky dospělosti bude letos skládat zhruba 100.000 studentů. Nezávisle na tom se však znovu rozproudila diskuse a případném zavedení státních maturit.

Zřejmě naposledy si letos připravuje každá škola maturitu samostatně. Od příštího roku by už měly být maturity státní. I když... Ze zavedení státní maturitní zkoušky už se pomalu stává obehrané cd. A politická vůle ji zavést je eufemisticky řečeno vrtkavá. A tak studenti vycítili šanci a proti státním maturitám čas od času demonstrují, či sepisují petice. S jednou z nich přišel i Tomáš Malina z Biskupského gymnázia v Českých Budějovicích. Co mu spolu s dalšími podepsanými studenty i učiteli na jednotné maturitě pro všechny střední školy nejvíce vadí?

Foto: ČTK
"Nejvíce nám vadí, že nový projekt zavádí velmi přísnou centralizaci a unifikaci písemné i ústní části. My přijímáme myšlenku testu, který prověří základní komunikační dovednosti, ale přesvědčili jsme se, a na tom senátním slyšení jsme zjistili, že je to názor učitelů napříč celou republikou, že unifikovat část ústní, která má být svobodnou diskusí a část písemnou, kde se má projevit individualitu studenta - tu už není standardizace, to je normalizace."

Petici k dnešnímu podepsaly i necelé tři tisícovky středoškolských učitelů. I proto se státní maturity objevily i na Malinou zmiňovaném dubnovém slyšení v Senátu za přítomnosti ministryně školství Kopicové. Malinův oponent, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání Pavel Zelený, vysvětluje, jak by taková státní maturita měla vlastně vypadat.

"Ve skutečnosti by měla mít dvě nové části. Ta první státní - standardizovaná, která by měla ověřovat společné jádro pro všechny maturitní obory, počínaje gymnázii a konče učilišti. Ta druhá část, o které se vůbec nehovoří - to je ta profilová a ta je plně v kompetenci ředitelů škol. Ta je určena pro vyjádření specifik, oborové specializace, prostě akcentů, které dává jedn. škola."

Jednou ze základních výhod státní maturitní zkoušky by měla být garantovaná stejná úroveň znalostí na všech školách. To však Malina zpochybňuje.

"Problém je v tom, že ve školení k nové maturitě se ukázalo, že i když učitel projde tím kolečkem školení, tak ani tehdy možné zajistit, že učitelé v celé republice budou hodnotit např. písemnou práci alespoň přibližně stejně. Zkoušeli jsme to a zásadně jsme se rozcházeli."

Podle Zeleného je však sjednocení jen otázkou času.

"Samozřejmě to nelze stavět absolutně. To, že pan Malina má po několikahodinovém školení pocit, že to není srovnatelné na úrovni celého systému, tak má pravdu. V delším časovém horizontu však jistě k plošné objektivizaci dojde."

Autor: Jan Hloch
klíčové slovo:
spustit audio