Státní opeře hrozí, že bude zavřena

Prager Staatsoper

Státní opeře Praha hrozí uzavření. Na přelomu letošního roku do ní začalo silně zatékat a potřebuje rekonstrukci. Operní dům se navíc potýká s dluhy, takže nové vedení muselo zrušit chystané premiéry se zahraničními umělci. Jedná se i o případném slučování operních souborů Národního divadla a Státní opery Praha. Více už Milena Štráfeldová:

Budova Státní opery
Kbelíky, do kterých ze stropů kapala voda, a mokrá, opadávající omítka. Tak začátkem letošního roku vypadala reprezentativní foyer Státní opery v Praze, která je vedle Národního divadla nejvýznamnějším operním domem v Česku. Podle vedení Státní opery se jednalo pouze o dočasnou závadu, kterou způsobila příliš silná vrstva sněhu na střeše. Ucpaly se tak prý "provětrávací komínky". "Divadelní budova ani její provoz v žádném případě není z tohoto důvodu v ohrožení, rozhodně se nejedná o havarijní stav..." - píše se v tiskovém prohlášení Státní opery z poloviny letošního ledna. Přesto se vážně mluví o jejím uzavření:

"Jedná se tam o investice, o rekonstrukci jeviště, o rekonstrukci orchestřiště, tohle všechno je potřeba udělat. Není možné to dělat souběžně s transformací toho, co bude Státní opera na jevišti předvádět,"

Jiří Besser
řekl nedávno v Českém rozhlase ministr kultury Jiří Besser. Opera by se podle něj měla dočasně uzavřít. To ostatně potvrdil i i bývalý šéf Oliver Dohnányi, který skončil ve své funkci v závěru r. 2010:

"Jak mi pan ministr oznámil, hodlá v kalendářním roce 2011 nechat vypracovat projekt a od příští sezóny de facto Státní operu zavřít a dělat její rekonstrukci. Má představu, že do jednoho roku se mu to povede zvládnout. Potom od r. 2012 by Státní opera znovu začala svou činnost. Já to považuji za likvidační záměr, nemohu s tím souhlasit, a proto jsem radši na tuto funkci rezignoval, protože to považuji za naprosto nereálné."

Oliver Dohnányi
Uznávaný dirigent Dohnányi přitom nastoupil do čela Státní opery teprve v polovině loňského roku. Přišel s vizí proměnit poněkud skomírající scénu ve světový operní dům a podle tehdejšího ministra kultury Václava Riedlbaucha měl být garantem uměleckého růstu souboru právě on. Sám Dohnányi k tomu nyní říká:

"Nechávat takto významný operní soubor v hlavním městě jen vyhnívat se mi tedy rozhodně nechtělo, proto jsem nastavil tu vizi. A chtěl jsem ji jednak z dlouhodobého, ale i z krátkodobého a střednědobého pohledu rozvíjet. Myslím, že hodně věcí se povedlo a hodně věcí by fungovalo."

Jak se ale ukázalo, Státní opera nemá jen díry ve střeše, ale i ve svém rozpočtu. Tato státní příspěvková organizace je už dva roky po sobě v červených číslech. Propad se nyní snaží zastavit Radim Dolanský, který je od začátku letošního roku v čele opery jako krizový manažer.

"Pravda je ta, že během loňského roku se Státní opera dostala do schodku, který nebyl úplně malý. Na konci roku to bylo už 18 milionů korun. A naším úkolem je teď se z toho nějakým způsobem dostat."

Radim Dolanský musel například zrušit všechny chystané projekty se zahraniční účastí. O uzavření operního domu ale nechce ani slyšet:

"Myslím si, že mluvím za všechny zaměstnance: nenajdete v našem souboru nikoho, kdo by si toto připouštěl. Naopak, máme před sebou spoustu krásných, náročných úkolů a všichni pracujeme na sto procent."

Jednou z variant, o které se v souvislosti s budoucností Státní opery mluví, je propojení s operou Národního divadla. Podle ministerstva kultury si Praha nemůže dovolit udržet a financovat dva špičkové operní soubory, jak je tomu dosud.