Telecom může být v klidu

logo Telecomu

Zvláštní vánoční dárek připravil více než třem a půl miliónům svých zákazníků Český Telecom. Od 1. února jim zdraží u nejrozšířenějšího programu Standard měsíční paušalní sazbu o 75 procent. V důsledku toho si už tisíce, převážně starších lidí vystály v uplynulých dnech frontu před pobočkami Telecomu, aby svou telefonní stanici zrušili. Mnozí soudí, že Telecom si může takové počínání dovolit proto, že v Česku dosud neproběhla plná liberalizace telekomunikačního trhu. Zdeněk Vališ naopak uvádí, že ani plná liberalizace by ještě neznamenala levnější telefonování.

logo Telecomu
Regulátor trhu - Český telekomunikační úřad - uznal argument Telecomu, že inflace zvedá náklady a dovolil firmě zvýšit cenu za držení telefonní stanice. Úřad a s ním i telefonní společnost se zároveň pokusily uchlácholit veřejnost tím, že běžné místní telefonování bude naopak levnější. To je pravda. Navíc, když se podíváte na nový ceník zákaznických tarifů, kam oko padne, tam vidíte volné minuty a jiné slevy. Pravda, dá se to také označit za kejklení s čísly. Jenže toto umění mistrně ovládají i nejrůznější jiné firmy po celém světě. Samozřejmě cílem je vždy celkově neprodělat, ale naopak vydělat. Podstatné je zdražení paušálu. To jsou peníze, které Telecom vyždíme ze zákazníků okamžitě, i když volají jen příležitostně a krátce. Dá se očekávat, že u některých z nich pohár trpělivosti přeteče a zařadí se k těm, kteří už pevnou linku odhlásili.

Telefonní stanice je dnes v mnoha bytech už jen symbolem nostalgie. Vždyť za komunistického režimu se na její zřízení čekalo i roky. Dnes slouží pouze v případech, kdy je potřeba spojit se s babičkou a dědečkem kdesi ve Zlámané Lhotě. Většina lidí si dnes už bohatě vystačí s mobilním telefonem, v jejichž počtu už Česko předhonilo i některé vyspělé země západní Evropy. Přesto není pravděpodobné, že úbytek pevných linek dostane dramatický spád. Lidé budou nadávat, ale nakonec si zvyknou a třeba najdou dokonce zalíbení v mlze vytvořené ze slev a volných minut, například v souvislosti s připojením na internet.

Něco jiného je ale žehrání na současný stav, kdy Čechům stále chybí svoboda rozhodování pro výběr operátora pevné linky. Právě od plné liberalizace trhu, k níž má dojít za půl roku, a zvýšení konkurence si mnozí slibují, že telefonování bude levnější. Problém je v tom, že některé učebnicové poučky nemají vždy universální platnost. Tak tomu je i u představy fundamentalistických neoliberálů, že trh vyřeší vše. Nevyřeší! Konkurenti Telecomu totiž nebudou mít běžným zákazníkům příliš co nabídnout. Jejich ceny se budou pohybovat na stejné úrovni, jakou nyní ohlásil Český Telecom, a kvůli nimž nyní tisíce lidí buď vypovídají Telecomu smlouvy, nebo přecházejí na jiný, cenově přijatelnější tarif.

Budoucí konkurenti říkají, že se jim vyplatí připojit domácnost za výhodnějších podmínek jen v případě, že utratí měsíčně za telefon víc než čtyři tisíce korun. Průměrný telefonní účet domácnosti za měsíc se přitom pohybuje okolo pěti stovek. Lidé si sice budou moci od léta vybrat, s jakou firmou budou chtít volat. K nejbližší ústředně je však stejně dovedou dráty, které patří Telecomu. A ten tím bude dál kontrolovat trh. Jedinou možností, jak zlevnit připojení a telefonování pro domácnosti, je podle zástupců konkurence Telecomu i odborníků pronájem linek dalším firmám. Ty by tak získaly přístup ke koncovým zákazníkům. Nad vyřešením tohoto problému si ovšem láme hlavu celá Evropa. Kromě několika místních sítí, kde se o to pokouší, nikde v západní Evropě neexistuje jednoznačný model pro pronajímání připojení k domácnostem. Telekomunikační sítě totiž ve většině zemí Evropy historicky patří bývalým monopolním operátorům typu Českého Telecomu, kteří je budovali dlouhá léta a dnes do nich další provozovatele pouštějí jen velmi neradi.

Vybudování samostatného nového připojení domácnosti přijde na stovky tisíc korun, a pokud by se měla firmám vyplatit, museli by lidé uzavírat s firmami smlouvy na desítky let. To je samozřejmě v dané chvíli nemyslitelné. Ostatně zkušenost sousedních Němců s volbou operátora není příliš povzbudivá. První den otevření trhu se vyrojila spousta společností se zajímavými nabídkami minuty hovorů za pár feniků. Další den přišla jiná firma s ještě menší částkou. Rozpoutala se cenová válka. Ta vedla k tomu, že na sebe společnosti strhly krátkodobě provoz. Volání se přelévalo k té společnosti, která zrovna vedla masivní reklamní kampaň na nejlepší cenu. To vedlo k tomu, že po počáteční euforii řada z nich zkrachovala. Bývalý monopol Deutsche Telekom tak za nepříliš dlouhou dobu a bez velkého úsilí získal provoz zpět k sobě. Mnoho zákazníků se k němu kvůli jistotě pokorně vrátilo. Není důvod si myslet, že v Česku tomu bude jinak. I když na druhé straně u Českého Telecomu pak lidé dobrovolně, o své svobodné vůli.