Úspěch maturit, nebo ministrovo křeslo?
Po čtrnácti letech diskusí, dohadů, sporů a protestů začaly v pondělí v Česku tolik kritizované státní maturity. Ministr školství Josef Dobeš se zdárným spuštěním státních maturit dokonce spojil své setrvání ve funkci. Proto chce celý květen objíždět školy a kontrolovat průběh zkoušek.
"Na všech školách je vše technicky připraveno. Po technické generálce jsme dali dohromady počítače, všude vše běží a funguje. K dnešnímu dni je vše nastaveno tak, jak má být. Máme v terénu inspektory České školní inspekce, já se v terénu budu pohybovat velmi často, několikrát týdně, a věřím, že společně to zvládneme. Úspěch státních maturit v tuto chvíli nezávisí na ministrovi nebo na CERMATu (centrum pro přípravu maturit), ale na učitelích a ředitelích. Proto jsem si dovolil dát svoji politickou odpovědnost, protože myslím, že jsem v dobrých rukou."
Podle náměstka ministra školství Ladislava Němce je vše k didaktickým testům a písemným pracím připravené:"Proškolení je kompletní, hodnotitelé jsou, zadavatelé jsou, technika je připravená. Výhoda toho systému, že teď nabíháme na profilovou část, je v postupném náběhu techniky. To znamená, že vysvědčení by mělo být až 20. června, a pokud nastanou nějaké drobné technické problémy, což u techniky nelze vyloučit, tak se dají řešit."
Nové jednotné zkoušky maturanti skládají z českého jazyka. Jako druhý povinný předmět žáci volili mezi cizím jazykem a matematikou, které dalo přednost 40 procent středoškoláků. Z té studenti budou psát jen test. Jak se zkouška liší od té klasické popsal ředitel centra pro přípravu maturit Pavel Zelený:
"Má strukturované a jasné zadání z češtiny, je daná metodika, a školy zpracovávají pracovní listy, jako zadání ústní zkoušky, samy, ve své režii. V případě ústní zkoušky z cizích jazyků je to zadání centrální, školy pouze doplňují jednu část. Hodnocení je také strukturované, jsou předepsána kritéria, která jsou popsána. Je to uděláno kvůli tomu, aby to bylo standardizované a objektivní."Nejen studenti, ale i mnozí středoškolští pedagogové nejsou přesvědčeni o kvalitě nových státních maturit. Potvrzují to slova Ladislava Vaseviče, učitele jednoho ostravského gymnázia:
"Všechno, co mělo smysl, co bylo průhledné, jednoznačné, co zaručovalo úroveň vzdělanosti, alespoň na gymnáziích, bylo v zásadě zrušeno."
Hlavní rozdíl je prý v množství administrativy, která je s pořádáním státních maturit spojena. Pavel Zelený je nicméně přesvědčen, že se zahájení státních maturit povedlo:
"Já si myslím, že když nebude závažný problém, tak lze považovat start této státní maturity za úspěšný. Ostatně ve většině zemí, kde se to nasazovalo, ten start nebyl samozřejmě bez problémů. My zatím děláme všechno pro to, aby ty problémy byly zcela minimální, ale spolupracujeme na tom s 20 tisíci učiteli na 1300 školách, a to je velký systém. Drobných chyb se rozhodně nevyvarujeme."
Ministr školství Josef Dobeš také plánuje kontrolovat centrum pro přípravu státních maturit:"Státní maturity dopadnou dobře. Co se týče jejich průběhu, je velmi náročný, a je třeba učitelům a ředitelům poděkovat. Je třeba věřit, že příští rok to bude výrazně jednodušší. Musí se to zkrátit a prohodit. Nejdříve mají být písemné zkoušky, a teprve pak ústní, aby to bylo tak, jak to bývalo dřív. A to bylo mnohem logičtější."
Studenti se mohli rozhodnout, zda chtějí skládat lehčí, či těžší verzi zkoušek. Více než 90 procent studentů bude dělat lehčí variantu, při říjnové generálce totiž třetina dětí propadla. Těžší verze maturit by přitom mohla v budoucnu fungovat jako vstupenka na vysoké školy.