V moldavském Holuboje udrželi čeští krajané dávný posvícenský zvyk - stínání kohouta
"Dejte na boty našemu urputníkovi," vyvolávali minulou neděli muzikanti po staveních v moldavské vesnici Holuboje. Češi, kteří zde žijí už sto dvacet let, totiž slavili posvícení. A k tomu patří i dávný zvyk stínání kohouta. Víc se o něm dozvíte v dnešní krajanské rubrice:
"Tady nebyla země přizpůsobená, /byla to/ slaná zem. A ten kanál, co tu teče, ta říčka /netekla rovně/. Nemohli si stavět domy, jak jsou postavené dnes. Ty byly po jedné i druhé straně kopců. A když pršelo, teklo z hor moc vody a bylo tady bláto, takže nemohli projet. Tak se daly dohromady tři bohaté rodiny, daly dva páry volů a pluh a protáhly koryto odshora až do konce /vesnice/. Každý /koryto/ u svého pole čistil rukama. To vypravovala moje maminka, že to vyprávěla její babička. Když tu zem už vyplatili, museli si vzít ruské poddanství a přejít na pravoslavnou víru."
Na důkaz, že to s pravoslavím myslí vážně, museli například dva synové z nejbohatších rodin vystudovat na pravoslavné kněze. Vesnice se však pomalu vzmáhala, roku 1901 začali Češi v Holuboje dokonce stavět vlastní školu. Až do první světové války se v ní ale učilo jen rusky. Je zajímavé, že během války tu byli internováni čeští zajatci, kteří tu hned založili ochotnické divadlo a sehráli několik představení v češtině. V letech 1918 až 1940 patřila Moldava Rumunsku, ve škole se učilo rumunsky a český živel v Holuboje upadal. Až ve 30. letech tu učitel Jan Římovský obnovil divadelní kroužek, začal vyučovat i češtinu a v roce 1934 tu úřady z Bukurešti povolily otevřít českou školu. Velkou zásluhu na jejím vzniku měl tehdejší český konzul v rumunském Galáci František Tržický. Dodnes se o něm v Holuboje zpívá písnička: Od roku 1941 patřila Moldávie k Sovětskému svazu a Holuboje prý bylo jednou z nejvýstavnějších vesnic. Místní obyvatelé pěstovali víno i dobytek, kolchoz prý prosperoval a od nejednoho ze zdejších Čechů jsem slyšela, že "za Brežněva bylo líp". Samostatná Moldávie se potýká s velkými ekonomickými problémy. Půda včetně vinohradů byla po rozpuštění kolchozu předána jednotlivým rolníkům, vesničané tu ale z našeho pohledu žijí ve velmi skromných podmínkách. I když v chalupách nechybějí televizory a lednice, pro Čechy z Prahy je cesta do Holuboje jako návrat do vzdálené minulosti. Spíš než auto tu potkáte koníka s povozem, večer se přes náves vracejí krávy z pastvy a potok je plný hus.I díky tomu se ale v Holuboje udržely zvyky, které v Čechách vymizely už v 19. století. O posvícení tu chodí po chalupách dechovka a nosí s sebou nazdobeného kohouta:
Jak mi potvrdil bubeník kapely Antonín Bartoš, kohouta bylo třeba v noci před posvícením nejprve ukrást:"U těch, kdo má dceru na vdávání, u toho musí kohouta ukrást. Aby věděli, že kohout utekl, a aby vzali jiného kohouta, mladého."
A kdo ho chodí krást?
"Chodí ho krást mladí hoši. Musí ho ukrást tak kloudně, aby žádný nic nevěděl."
V neděli ráno pak začne obchůzka. V každém stavení muzikanti prosí hospodáře, aby jim pro jejich "urputníka" dal na nové boty nebo na čepičku. Kohout totiž prý zavinil všechno zlé, co vesnici za uplynulý rok potkalo, a chtěl uprchnout před trestem:
"Tolik škody nadělal, že přišel k nám a povídal: hoši, pomozte mi, abych odtud utekl, protože mne budou soudit. Bude mu tak špatně, když ho budou soudit, že neví, co dělat. Chtěl utéct na Sibiř, ale na hranici ho chytili a dopravili zpátky do vesnice. Řekli: suďte si ho sami, jak chcete. Udělejte samosoud, jak se říká rusky, samosoud."Hospodáři samozřejmě na urputníka přispějí, stočené bankovky dávají kohoutovi do zobáku. V každém stavení přitom čeká muzikanty sklenka domácího vína nebo pálenky, pečivo a sladkosti. Napít vína dostane i kohout. Kapela pak s muzikou zamíří o dům dál:
Po celodenním chození po staveních čeká kohouta soud. Vesnice se sejde na zdejším hřišti a vyvolavač, kterého mezitím chlapci vysadili na bečku od vína, připomíná, co všechno kohout za minulý rok ve vesnici vyvedl:
"Bartoš Míťa, ten, co stojí s kohoutem, toho nechala manželka a odjela pryč s dvěma kuřátky. On si ale našel druhou. Tancuje s kohoutem a manželka tahá doma dříví do dvora. - Spasibo. - Buď zdarov."
Za své viny bude nakonec kohout urputník odsouzen k smrti. Zahrabou ho až po krk do země a vyvolavač připomene, co čeká vítěze:"Ten, kdo chce zabít kohouta, platí na bečku tři leje. Ne pět, tři leje stačí. Ten, kdo ho zabije, musí dát vědro vína a dvě flašky vodky. A ten, kdo kohouta zabije, ho musí uvařit, zasmažit a přinést ho muzikantům a všem ostatním na zakousnutí. Komu se dostane kousek, ten bude mít štěstí do budoucího roku."
I samotné zabíjení kohouta je rituál. Ten, kdo se na kohouta chystá, dostane napít vína, pak mu zavážou oči, obejdou s ním bečku, zatočí s ním a on se s cepem v ruce vydá na protější stranu hřiště. Vyhrává mu k tomu dechovka a sílící křik mu napovídá, že se blíží ke kohoutovi. Zabít ho cepem se ale podaří až po několika hodinách. Vesničané se pak rozejdou domů, postarat se o dobytek. Večer je ale ještě čeká tancovačka, která končí až dlouho po půlnoci: