Vědci z Leteckého ústavu vyvinuli mobilní osvětlovací systém pro malá letiště
Malá česká letiště mohou získat jednoduché mobilní osvětlení, které umožňuje létat a přistávat za snížené viditelnosti.
Tým vědců z Vysokého učení technického v Brně (VUT) společně s frýdecko-místeckou firmou Transcon vyvinul nové mobilní osvětlení s LED žárovkami, které je výjimečné tím, že jej stačí napájet z běžné elektrické sítě, vyzdvihl výhody člen řešitelského týmu Jiří Chlebek.
"Na českém trhu podobný systém není k dispozici. Na menších letištích, pro která je ten systém navržen, využívají starší systémy z přelomu 60. a 70. let, které už dožívají a nemají u nás náhradu. Ten náš systém využívá světla na bázi LED komponentů a je propojen klasickými kabely. V zahraničí většinou používají v současnosti bateriová světla. Pro charakter provozu, který je v našich podmínkách, jsme bateriové zdroje zavrhli."
Vaše zařízení má výhodu, že je ho možné sbalit a použít na různých letištích.
"Ano, ta základní sestava světel je umístitelná do transportního vozíku 3,5 tuny."
Systém je velký jako menší karavan a může ho odvézt téměř jakékoliv osobní auto. Exponát byl vystavený minulý týden i na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
Mobilní systém může osvítit dráhu dlouhou 1200 metrů
Součástí zařízení jsou světla, která osvítí předpisově přistávací dráhu o délce 1200 metrů (maximální povolená vzdálenost světel je 100 metrů) a šířce 50 metrů. To vyhovuje drtivé většině letišť, která nemají vlastní osvětlovací infrastrukturu.
Součástí výbavy jsou ještě světla, která označují začátek a konec přistávací dráhy. K výbavě patří i světla, která pilotům indikují úhel sestupu a jsou viditelná z deseti kilometrů. V případě výpadku elektřiny je součástí i benzinový generátor, který s plnou nádrží vydrží celou noc.
První zájemci se už ozvali
Zařízení už vyzkoušeli v ostrém provozu.
"To zařízení bylo konstruováno v rámci projektu s výrobcem těch světel, což je firma z Frýdku - Místku. Součástí bylo i testování v provozu. Během sedmi měsíců jsme absolvovali testovací provoz na různých letištích po České republice a v různých konfiguracích. Jedna z nich byla osvětlení heliportu pro vojenské vrtulníky v Chebu, kde se plánoval nouzový odsun pacientů z Karlovarského kraje při druhé vlně covidu."
Mají už některá letiště zájem o mobilní osvětlovací systém?
"V průběhu testování provozovatelé zájem projevili. Zatím se však ten systém nevyrábí sériově. Na základě naší metodiky, kterou nám schválilo ministerstvo dopravy, tak Úřad pro civilní letectví vydal letos metodický pokyn pro zabezpečení provozu. Nyní výrobce může v podstatě zažádat o certifikaci tohoto systému pro civilní použití. Teď jsme ve fázi čekání."
Zaujalo mě, že stupeň svítivosti může ovládat sám pilot.
"Ten systém byl navržený se třemi stupni svítivosti, tak aby splňoval standardní mezinárodní požadavky. Během testování bylo zjištěno, že piloti upřednostňují ten nejnižší stupeň svítivosti, protože ty vyšší stupně jsou pro ně nepříjemné ve fázi přistání."