Veletrh Antique 2008: finanční krize zasáhla i trh se starožitnostmi

Foto: ČTK

O minulém víkendu probíhal v pražském Mánesu podzimní veletrh starožitností Antique. Vystavovalo zde na padesát tři desítky starožitníků a aukčních domů z celé České republiky. Jak vypadá trh se starožitnostmi a uměleckými předměty v době celosvětové hospodářské krize, o to se na veletrhu zajímala Milena Štráfeldová:

Foto: ČTK
Vlevo je sbírka miniatur zasazených do slonoviny nebo vitrína plná granátových šperků, vpravo japonská čajová souprava, figurka z míšeňského porcelánu nebo skleněná váza ve stylu art deco. V jedné z výstavních kójí visí obrazy českých krajinářů z 19. století, o kus dál holandský mistr za více než tři miliony korun. Nabízí se tu biedermeierovská sedací souprava, barokní komoda nebo flašinet. A také hodiny a hodinky, kterým byl 22. ročník veletrhu letos věnován především. Od těch kapesních až po stojací.

Foto: autorka
Po celých pět dní, kdy byl veletrh otevřen pro veřejnost, byla výstavní síň Mánes plná lidí. Jsou zde však jen ze zvědavosti, nebo jsou mezi nimi vážní zájemci o koupi? A kupují maličkosti za pár set korun nebo obrazy za statisíce? Jak se vůbec do současného trhu s uměním a starožitnostmi promítá finanční krize?

"Je to znát, ale na druhou stranu - kdo má peníze, tak je zase chce do /starožitností/ uložit. Prakticky, co se týče financí, je to nastejno. Je to znát, lidi se o tom baví, ale kvalitní věc se vždycky prodá,"

myslí si například kladenský starožitník Petr Radosta.

"Je recese ve starožitnostech, takže jdou víceméně lepší věci. Ty drobnosti, co se dřív prodávaly, jako hrnečky na chalupy a tyto věci, to už moc nejde. V současné době se prodávají kvalitní obrazy, bronzové figury, stříbro, perské koberce, šperky."

Foto: autorka
Jinou zkušenost má majitelka pražských starožitností na Královské cestě Marie Andrlová:

Foto: autorka
"Jednak spousta lidí neví, co se bude dít, a je na vážkách. To znamená, že se snaží podržet peníze, anebo, když už něco koupí, tak něco levnějšího. A zase jiná klientela se snaží nakoupit věci, aby si do nich ty peníze uložila. Ale skutečně všichni se krize bojí."

Podle Marie Andrlové se obavy z budoucího ekonomického vývoje odrážejí i v samotné návštěvnosti veletrhu Antique:

"Samozřejmě zájem je, ale ne tak silný jako v letech minulých. A i na jarním veletrhu Antique, co byl letos v květnu."

A do třetice názor starožitníka z regionu, který je dlouhodobě postižen nezaměstnaností. Hovoří Jaroslav Brázda z Cvikova v okrese Česká Lípa:

"Posledních několik let to podstatně kleslo dolů. Je hodně znát právě ta krize, která u nás probíhá. I počet zájemců, kteří k nám přijížděli z bývalého NDR, se trošku snížil, protože kurz eura ke koruně je podstatně nižší, než byl ze začátku. Takže ty prodeje nejsou skutečně takové, jak jsme byli zvyklí."

Jiná situace je podle Dany Neumannové z aukčního domu Meissner - Neumann při dražbách uměleckých děl a starožitností.

"Na poslední aukci se prodávalo velice dobře a pevně doufám, že i v následující to bude taky tak. Naše zboží je jak pro klienty, kteří na tom nejsou až tak dobře, můžou si u nás koupit hrneček za tři sta korun, nebo máme i obrazy za milion i více."

Foto: autorka
Letošní prodeje, a nejen v tomto aukčním domě, dosahovaly mnohamilionových rekordů. Například společnost Art-Consulting Brno-Praha vydražila letos v říjnu, tedy již v době, kdy světová finanční krize naplno probíhala, obraz Františka Kupky za rekordních 22 milionů korun.

A jaká klientela se v současné době zajímá o starožitnosti? Podle Marie Andrlové ubylo cizinců, kteří dřív v Česku starožitnosti kupovali. Promítlo se to i v návštěvnosti letošního veletrhu:

Foto: autorka
"Kdybych to měla vzít procentuálně, tak asi 98 procent návštěvníků jsou naši lidé, z České republiky, a ostatek je zahraniční klientela. Cizinců sem jezdí jednak míň, což je všeobecně známé, a jednak je to daleko horší. Jezdí sem hodně studenti, co chtějí navštívit Českou republiku, jezdí po památkách, víc než nakupovat. Protože Česká republika obecně už není atraktivní cenami pro zahraniční klientelu."

Podle starožitníka Brázdy ze severních Čech to ale neplatí stoprocentně:

"My jsme hlavně region, kde se vyrábí sklo, takže nakupovat sklo tam jezdí lidé opravdu z celé Evropy i ze zámoří. Pokud je tento sortiment zajímá, jezdí určitě k nám."

A kdo dnes starožitnosti naopak prodává? Všichni starožitníci, s nimiž jsem na veletrhu mluvila, se shodli v tom, že trh poběží dál. Dál jim budou volat lidé z celé republiky a nabízet brož po babičce i celou závěť s desítkami cenných obrazů. - S podobným odkazem do Prahy letos přijel například starožitník z Olomouce. Podařilo se mu získat sbírku obrazů po známém pražském rámaři, který spolupracoval s řadou slavných malířů. Nepodepsané obrazy pak ležely dvacet let kdesi v garáži. V Mánesu se tak s nápisem "nesignováno" objevil obraz, který velmi nápadně připomínal Emila Fillu. I taková dobrodružství nabízel letošní veletrh Antique...