Velký zájem o loutkové filmy Jiřího Trnky v New Yorku
Staré pověsti české, Sen noci svatojánské a Špalíček - tři nově digitalizované loutkové filmy Jiřího Trnky připravilo České centrum New York ve spolupráci s Národním filmovým archivem pro tradiční Letní filmy na střeše Bohemian National Hall,
Vysoká návštěvnost hned úvodního letního představení českých filmů Jiřího Trnky, který stál u kolébky české animace, překvapila i ředitele Českého centra New York Miroslava Konvalinu: „Očekávali jsme zájem krajanů, studentů, pedagogů newyorských univerzit a odborníků z amerických filmových institucí, ale že přijdou na Trnku lidé z celého světa, od Austrálie, přes Evropu až po Latinskou Ameriku a budou s takovým zájmem sledovat film Staré pověsti české z roku 1953, to nás překvapilo.“
Filmovou tvorbu Jiřího Trnky představuje České centrum v New Yorku jako jeden ze způsobů uměleckého vyjádření tohoto všestranného umělce. I v USA je Jiří Trnka chápán jako jedna z klíčových osobností světové animace, která vytvořila podmínky pro mezinárodní přijetí české animované tvorby.
Profesorka audiovizuální tvorby z New York University, divadelní a filmová kritička, Cynthia Allen neskrývala v závěrečném slovu americké premiéry digitálně restaurovaných Starý pověstí českých radost. Tak jako řada ostatních návštěvníků vyjádřila obdiv nad tím, jak Trnka už ve své době dokázal věrně natočit některé scény s loutkami. Přidala se tak k řediteli NFA Michalu Bregantovi, který už před filmem upozornil na výrazy loutek a jemnou práci s detaily, která vedla k animaci dnes obdivované i ve Spojených státech. Michal Bregant k tomu řekl: „Trnka vždy fascinoval svou všestranností a originalitou, ale jako filmař byl oceňován hlavně v zahraničí. V době prvního uvedení, v padesátých a šedesátých letech, působily jeho filmy jako kulturní šok svou výtvarnou, technickou a dramaturgickou kvalitou. To platí dnes možná ještě silněji, protože animace mezi tím zaznamenala obrovský rozvoj a stala se součástí digitálního showbusinessu. Každá generace si zaslouží, aby Trnku znovu objevila - a ti, kteří jeho filmy znají, se k nim budou vždycky vracet.“
Kromě Špalíčku bude ještě v New Yorku uveden Sen noci svatojanské. Ten je posledním dlouhometrážním snímkem Jiřího Trnky, v němž dovedl animaci loutky k hranicím technologických i výrazových možností. Úspěšné uvedení celovečerních animovaných loutkových filmů Jiřího Trnky v Americe znovu dokazuje, že všestranný umělec patří k nejvýraznějším osobnostem české umělecké scény 20. století a jeho přínos v oblasti animovaného filmu a ilustrační tvorby je reflektován a plně doceněn i ve světovém kontextu.