Vinaři začali stáčet mladé Svatomartinské víno

Foto: ČTK

Vinaři začínají tento týden stáčet do lahví letošní první mladá vína. Pod společnou značkou Svatomartinské by se jich mělo na trhu objevit rekordních 750 tisíc, což je asi o polovinu více než loni. Sklizeň vína vrcholí a končí i sezóna burčáku. Na nákup se určitě chystá i Zdeňka Kuchyňová.

Burčák
Burčák jsem tento rok ještě neměla, ale Svatomartinské určitě nevynechám. Mimochodem burčák se pije jen nejsevernějších oblastech pěstování vinné révy.

"My, Rakousko, Německo, Slovensko možná ještě,"

říká vinař Josef Horáček z Velkých Pavlovic. Burčák má málo alkoholu a chutná zajímavě po ovoci. Ale pít se musí čerstvý. V jižních zemích, které produkují víno, se však příliš velké oblibě netěší.

"Oni to považují za nečistý nápoj. Když se člověk nad tím zamyslí proč, tak já bych viděl dva důvody. Jeden je ten, že patříme k nejsevernějším oblastem - Morava, Německo, případn? Rakousko, kde se burčák pije a v těchto oblastech nám hrozny tak nepřezrávají a de facto zůstává v nich spousta aromatických látek. Oproti jižním státům, kde hrozny hodně přezrávají, aromatické láky jsou těkavé, ztrácí se jednou provždy. Dále máme i přiměřený obsah kyselin, což už jižní vína také postrádají, oni je dokonce doplňují, proto ty naše burčáky chutnají po broskvích, po jižních plodech, citrusech a je to hezké pití, pokud je burčák akorát, my říkáme, že vaří."

Svatomartinské víno,  foto: ČTK
Burčák už za pár dnů vystřídá mladé Svatomartinské víno. Stále více vinařů má zájem dodat na předvánoční trh mladá vína pod touto společnou značkou Svatomartinské. Lahve mladého vína se podle tradice otevírají poprvé 11. listopadu na svátek sv. Martina a letos by jich mělo být rekordních 750 tisíc. Budou se otevírat ve stovkách vinoték a restaurací, zvláštní oslavy se budou konat v Brně, Uherském Hradišti, Ústí nad Labem nebo Čejkovicích. Více už Jaroslav Makovec, ředitel Vinařského fondu, který vše koordinuje.

Svatomartinské víno,  foto: ČTK
"Právě ta společná propagace dává vinařům možnost nabídnout vína odběratelům a tím, že se o této záležitosti mluví a chceme, aby se lidé na to těšili, zkusili a ochutnali, co jim připravil další ročník svatomartinských vín, tak si myslím, že to je to, co je k tomu láká. Co k tomu taky láká, je zájem lidí o tento produkt pod tímto označením. To byl samozřejmě náš cíl, nabídnout spotřebiteli svěží mladé víno s jakousi garancí, že to bude velmi dobré."

O tuzemskou obdobu slavnějšího francouzského Beaujolais má zájem stále více vinařů, letos o získání známky požádalo zatím 86 firem, loni jich bylo 67. Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem. A jaký bude letošní ročník? Na to odpovídá předseda Svazu vinařů Jiří Sedlo.

"Zdá se, že ten ročník bude velmi dobrý. Nemůžeme zatím říct, jak vypadá výnos, ale předpokládáme, že bude rovněž kolem průměru. Takže se dá říct, že jsme zatím spokojeni."