Vítězslav Hinner postavil repliku unikátního bojového vozidla - aerosaní
V Jeseníkách jezdila replika unikátního bojového vozidla, které měla kopřivnická Tatra během druhé světové války vyrábět pro Wehrmach. Aerosaně budou zdobit muzeum v americkém Nashvillu.
"Je to karoserie vozidla na čtyřech lyžích nebo jakoby na čtyřech snowboardech místo kol a vzadu má vrtuli, která pohání. Mělo to být určeno jako přepadové a průzkumné vozidlo pro Wehrmacht na podmínky ruských severních plání a původním výrobcem byla Tatra Kopřivnice."
Vzhledem k vývoji války však německá armáda nestihla aerosaně nikdy nasadit. Jediný vyrobený kus pochází z roku 1942 a prototyp postavený na objednávku wehrmachtu je možné obdivovat v kopřivnickém Technickém muzeu. Když motorové sáně viděl Jeff Lane, americký sběratel z Nashvillu, zatoužil mít je ve svém soukromém muzeu. Postavit repliku technického unikátu byl pro Vítězslava Hinnera docela tvrdý oříšek a to se restaurování veteránů věnuje už 16 let. Unikátní projekt byl nesrovnatelně komplikovanější než rekonstruování automobilových dědečků, i než stavba nového vozu."V muzeu v Tatře Kopřivnice existuje jediný originál a my jsme ho na základě fotografií a obrázků, protože dokumentace neexistuje, znovu postavili,"
říká Hinner. Plány pro stavbu aerosaní zřejmě skončily v nepřístupných armádních archivech a nebo byly na konci války ustupujícími Němci skartovány. Vlastně se ani neví, jestli to fungovalo. Existují dvě verze, podle jedné se saně při testování proháněly až 100 kilometrovou rychlostí, podle druhé verze testování dopadlo tak, že když byly saně přivezeny na ledovec, propadly se do sněhu a už se nepohnuly.
Aerosaně mají hned dva volanty. Jedním se lyže otáčely a druhý pak umožňoval jejich naklánění na hrany. Tohle technické řešení saním dovolilo snadné kličkování. Motor umožnil na rovných úsecích dosáhnout až osmdesátikilometrové rychlosti. Dvoutunová replika bojového vozidla pocestuje přes oceán v lodním kontejneru, říká Vítězslav Hinner."Ale až v listopadu, protože mezi tím ještě bude vystaveno v kopřivnickém muzeu zhruba do září a pak navštíví Autosalon v Birminghamu."
Sběratel Jeff Lane už má vyhlédnuté další auto z kopřivnického muzea. Rád by si nechal vyrobit i kopii světle modrého závodního monopostu. Jedná se o předchůdce Volkswagena brouka.