Vyšší cena benzinu by neměla ohrozit hospodářský růst

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Důsledky hurikánu Katrina dorazily i do Česka, a to v podobě prudkého zdražení benzinu. Jeho ceny se o víkendu začaly šplhat na své historicky nejvyšší hodnoty. Dramatický růst se může promítnout i do zdražení dalších výrobků. Pokračuje Zdeněk Vališ.

Foto: ČTK
Analytici už během uplynulého týdne varovali, že cena benzinu půjde nahoru a pod 30 korunami za litr naturalu dlouho nevydrží. Uplynulý víkend jim dal za pravdu. Takové skokové zdražení benzinu, během dvou dnů o deset procent, prý odborníci nepamatují. Důvody jsou zřejmé: výpadek rafinerií a distribučního systému ve Spojených státech. Navíc, jak upozorňuje Jiří Šťastný ze společnosti Colloseum, k tomu došlo v době, kdy končí hlavní období dovolených.

"Po vysoké poptávce, která panovala, jsou komerční zásoby na kriticky nízkých úrovních. Obchodníci reagují tím, že nakupují každý litr benzinu, který je k dispozici. A jelikož ho na americkém trhu není dostatek, poohlížejí se i po okolních trzích, mimo jiné i po evropském."

Šéf Mezinárodní agentury pro energii Claude Mandil varoval, že svět balancuje na pokraji energetické krize. Jiří Šťastný si naproti tomu myslí, že v současné době jde jen o dočasný výkyv.

Předseda poslaneckého klubu ODS Vlastimil Tlustý, foto: Autor
"Já jsem přesvědčen, že se jedná o krátkodobější výpadek a že ceny benzinu na světových trzích by se měly v nejbližších týdnech zase vyrovnat. Neměl by to být nějaký dlouhodobý nárůst."

Co když ale bude mít pravdu spíše Claude Mandil a ceny benzinu se budou držet vysoko delší dobu? Cenu pohonných hmot tvoří hlavně daně, jenom třetina ceny se odvíjí od ceny ropy, o zbytek se dělí rafinérie, distributoři a pumpaři. ODS proto podle předsedy jejího poslaneckého klubu Vlastimila Tlustého navrhne snížení spotřebních daní na pohonné hmoty. Není prý nutné, aby ze zvýšených cen pohonných hmot rostl zisk státu.

"My prostě chceme zastavit trend, ke kterému dochází, a to k neustálému přesouvání peněz z peněženek lidí do státní kasy.Myslím, že málo lidí ví, že ze tří korun zdraženého benzinu jsou dvě koruny pro státní pokladnu."

Vicepremiér Martin Jahn se ale k takovému návrhu staví skepticky. Jak řekl deníku Mladá fronta Dnes, cena benzinu by se tím příliš nesnížila, protože distributoři, pumpaři by měli tendenci spíše zvýšit své marže. Analytička Markéta Šichtařová ze společnosti Next Finance zase připomíná, že případná úprava daní je běh na dlouhé trati a nikdo neví, jak se bude cena benzinu v budoucnu vyvíjet. Upozorňuje ještě na další problém.

Markéta Šichtařová, foto: Autor
"V okamžiku, kdy snížíme spotřební daň na benzin, okamžitě nám vypadnou příjmy státního rozpočtu. To znamená, že bude třeba některé jiné daně zvýšit. Osobně se domnívám, že byť jsou daně na benzin velice nepříjemné, jsou relativně spravedlivé. Ten, kdo prostě ty peníze má a jezdit chce, také platí vysoké daně. To je úplně jiný princip, než je třeba u majetkových daní nebo u daní z příjmu. Takové daně platíme, ať chceme nebo nechceme."

Zazněly také hlasy, že návrh ODS není reálný, protože Česko by porušilo závazky vůči Evropské unii týkající se harmonizace spotřebních daní. Je ovšem zřejmé, že dlouhodobě zvýšené ceny benzinu by se nakonec promítly do celkového růstu cen zboží a služeb. V konečném důsledku by možná vysoké ceny benzínu mohly ohrozit i hospodářský růst. Vicepremiér Martin Jahn si to nemyslí. Podle něj by se sice poněkud zvýšila inflace, ale na hrubý domácí produkt by dražší benzin neměl mít vliv. Optimisticky je naladěna i Markéta Šichtařová.

"My prognózujeme, že v příštím roce by inflace, i když zvýšená o ceny benzinu, měla stále zůstat pod třemi procenty. A to je velice mírná inflace. Já si tedy nemyslím, že by stávající růst cen benzinu spustil nějakou zásadní inflační spirálu. Myslím si, že běžný občan to navýšení inflace ani příliš nepozná."

Neovlivnila by ale vyšší cena benzinu ani slibně nastartovaný ekonomický růst?

"Rozhodně ne. Spíše bych to definovala tak, že pokud by ceny benzinu nerostly, potom bychom mohli v příštím roce dosáhnout hospodářského růstu kolem 4,5 procenta. Pokud ceny benzinu porostou dál tímto tempem, potom růst nebude 4,5, ale řekněme 4,4 procenta."