Zákaz jízdy historických vlaků na Zubačce. Unikátní trať je podle Správy železnic v havarijním stavu
Správa železnic zakázala provoz historických vlaků na Zubačce. Jediná ozubnicová trať v Česku je podle železničářů v havarijním stavu. Podle informací na webu spolku Zubačka, který jízdy na trati pořádá, má zákaz platit do skončení rekonstrukce trati, která je plánovaná na rok 2025. Liberecký kraj s tím nesouhlasí.
Zubačka Tanvald – Kořenov – Harrachov, o které se mluví jako o klenotu českých železnic, je nejstrmější železniční tratí v Česku. Dvanáctikilometrová trasa spojuje Jizerské hory a Krkonoše Strmé stoupání vlak překonává díky ozubenému pásu mezi kolejemi, do kterého zapadá ozubené kolo lokomotivy.
„Jen málokterá železnice se může pyšnit tolika nej jako jizerskohorsko-krkonošská železniční trať Tanvald - Harrachov. Zajímavá je nejen unikátním stavebním provedením, ale také svojí bohatou historií. Stala se pravidelným cílem cest pro obdivovatele železnice a technických památek z celé Evropy. Již v roce 1992 byla ministerstvem kultury prohlášena za kulturní památku,“ připomíná spolek Zubačka na svém webu.
Správa železnic nyní jízdy ozubnicových lokomotiv v úseku Tanvald – Kořenov zakázala s platností do doby po celkové rekonstrukci trati. Mluvčí Správy Nela Eberl Friebová zdůraznila, že ozubnicová trať je i nadále v provozu pro vozidla, která splňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel. „Byla pozastavena platnost výjimky vozidla řady 715, tedy ty, co nesplňují stanovenou traťovou třídu zatížení a příčné účinky vozidel na této trati,“ upřesnila.
Správa to zdůvodnila to tím, že příliš namáhají koleje, které jsou po letech provozu ve špatném stavu.
„Vlivem příčných účinků hnacích vozidel dochází k extrémnímu namáhání uzlu upevnění, zejména v obloucích o velmi malém poloměru, a tím dochází ke vzniku hrubých závad v parametru rozchodu koleje. Vlivem koroze zde dále dochází trvale k zeslabení kolejnicového průřezu kolejnic,“ stojí v odůvodnění, které Zubačka zveřejnila.
Zásadně nesouhlasíme
Spolek Zubačka rozhodnutí Správy železnic zaskočilo. Připomíná, že o špatném stavu úseku Tanvald - Kořenov se ví dlouhodobě. „O rekonstrukci jediné ozubnicové trati v Česku se mluví už několik let. Podle prvních plánů měla již být rekonstrukce trati hotova,“ uvedl. Zubačka byla zprovozněna v roce 1902, a jediné významnější rekonstrukce se podle něj dočkala v letech 1958-1962. Od té doby se do ní neinvestovalo.
Také Libereckému kraji se krok Správy železnic nelíbí. Tento postup označil za nepřijatelný. „Rekonstrukce už byla naplánovaná zhruba tři roky zpátky a měla začít, jsme nespokojeni s tím, že se čekalo až do stadia, kdy došlo k omezení provozu pro Správu železnic nejsnazším možným způsobem - to je zákazem 'zubačky',“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (SLK).
Podle kraje, který historické jízdy na kořenovské dráze objednává, by měla správa opravit koleje ještě před rekonstrukcí tak, aby bylo možné po nich s historickými lokomotivami dál jezdit.
„Zákaz jízdy na této trati je pro nás neakceptovatelný a ohrožuje náš dlouhodobější plán a koncepci zachovat nostalgické vlaky, oživit historii a podpořit cestovní ruch,“ uvedl hejtman Martin Půta. „Navíc v posledních pěti letech opakovaně žádáme, aby Správa železnic zařadila opravu do prioritních investic. A zásadně nesouhlasíme, aby tak unikátní trať zcela zanikla,“ dodal.
Správa železnic už má podle mluvčí projektovou dokumentaci na opravu trati, letos získala i stavební povolení a připravuje veřejnou soutěž na zhotovitele.
Související
-
Nádražní restaurace
Restaurace na kolejích, nádražní restaurace nebo jen "nádražky", bývají v nádražních budovách na peronech přímo u kolejí. Tam kde nejsou, máte pocit, že nádraží je osiřelé.