Ztracený ráj úředníka potravní daně: Národní galerie představuje Celníka Rousseaua
Opice v džungli loví ryby, holčička s nedětským výrazem pevně svírá panenku a opodál se svíjí Zaklínačka hadů. To všechno mohou, často vůbec poprvé, vidět i lidé v Česku. V paláci Kinských na Staroměstském náměstí byla ve čtvrtek otevřena výstava Celník Rousseau: Malířův ztracený ráj.
"My jsme velmi rádi, že Národní galerie vlastní toto významné dílo. Je to jedno z mistrovských děl Henriho Rousseaua, které bývá často požadováno na různé výstavy po celém světě. Máme ho už od roku 1923, kdy československý stát uvolnil velké množství peněz na to, aby se mohlo nakoupit francouzské umění pro budoucí státní galerii, dnešní Národní galerii."
Výstava pokračuje portréty neznámých dam, všímá si autorova pojetí dětství a samozřejmě i klasických motivů divokých zvířat, krajin a pralesů. Pralesů, pro které podle jedné z legend bral Celník inspiraci z dob svého pobytu v Mexiku. V Americe ale nikdy nebyl, v životě ani neopustil Francii a bohaté neprostupné džungle plné exotických rostlin, opic, šelem a hadů vznikaly pod vlivem botanické a zoologické zahrady."Další z mýtů se váže přímo k jeho přezdívce - Celník Rousseau. Ta přezdívka není pravdivá, on nebyl vyloženě celníkem, ale úředníkem potravní daně. Je v tom určitý rozdíl. Tu přezdívku Celník mu dal Alfred Jarry a zůstala mu dodnes. Známe Henriho Rousseaua spíše jako Celníka Rousseaua."
Celník jako inspirace
Výstava se do Prahy přesunula z pařížského Musée d'Orsay. Byla ale doplněna o díla některých českých autorů, říká ředitelka Sbírky moderního a současného umění NG Milena Kalinovská:"Zajímavé na této výstavě je právě setkání významného umělce s umělci ze všech částí světa, které fascinoval. V naší výstavě je velký důraz na české umělce, kteří byli Rousseauem fascinováni a různými způsoby na něj reagovali."
Setkat se tak návštěvník může s dílem Kamila Lhotáka, Jindřicha Štyrského nebo Emila Filly, nechybějí ani obrazy světových autorů například Pablo Picassa nebo Fridy Kahlo.
Naivní umění má i dnes v Česku své obdivovatele i tvůrce, říká Kristýna Brožová:"Určitě se to české naivní umění dále rozvíjí, ale řekla bych, že je to spíše záležitost mimo nějaká školicí centra, mimo akademie, je to spíš v dnešní době záležitost spojená s jinými druhy umění, kdy se třeba lidé ze showbusinessu rozhodli začít věnovat malbě."
Žádný Celník mezi nimi asi nebude?
"Zatím jsme ho neobjevili."
Výstavu doplní také komentované prohlídky, kreativní studio pro dospělé i děti nebo speciální večer inspirovaný banketem, který kdysi Picasso uspořádal na Celníkovu počest.
V paláci Kinských se otevře návštěvnické centrum
Palác Kinských, ve kterém je výstava umístěna, čeká částečná rekonstrukce. Mělo by například vzniknout speciální návštěvnické centrum. Proměnou projde i propagace expozic Národní galerie, říká její generální ředitel Jiří Fajt:"Nejde jen o nějaké textilní bannery, které budeme věšet na budovy, ale jde o koncepční přístup, který bude znamenat i mnoho uměleckých intervencí do budov NG. Jedním ze střípků nového uvažování lze vidět na balkóně paláce, kde jsme využili scény, ze které hovořil Klement Gottwald v roce 1948, a připoutali jsme tam postavu Henriho Rousseaua."
Podobizna Celníka bude návštěvníky do svého ztraceného ráje lákat až do 15.ledna příštího roku.