Autobusová krize naznačuje, že se stala systémová chyba
Dopravní krize na severu Čech postihla desetitisíce lidí. Od úterý nebylo v provozu více než 2500 autobusových spojů na zhruba 300 pravidelných linkách. Zejména malé obce v Krušných horách, v Českém středohoří a ve Šluknovském výběžku se ocitly prakticky v izolaci od světa. Lidé si nyní kladou otázku, kde se stala chyba. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.
"V této záležitosti, kdy jsme opravdu v dobré víře vybrali dopravce, který nabídl nejlepší podmínky pro kraj, mohu potvrdit, že cítím určitou míru zavinění. Opravdu ale říkám, že to bylo v dobré víře. Snažili jsme se zajistit dopravce, který bude nejlevnější."
Jiří Šulc už podal na Dopravní podnik Ústeckého kraje trestní oznámení pro podezření z trestného činu vydírání. Naopak podnik podal trestní oznámení na kraj kvůli údajnému porušení zákona. Ve čtvrtek vstoupil do hry antimonopolní úřad. Zahájil s Dopravním podnikem řízení pro podezření ze zneužití dominantního postavení na trhu. Situace se zároveň zpolitizovala. Ústeckého hejtmana za postup v autobusové krizi ostře kritizoval premiér a šéf ČSSD Jiří Paroubek. Také šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Milan Štěch hejtmanovi vytkl, že kraj zanedbal povinnost zajistit dopravní obslužnost. Podle dopravního odborníka a spolupracovníka Dopravního klubu Petra Šlégra ukazuje aktuální situace na určitou systémovou chybu."Myslím, že problém je v tom, že není společenský konsensus v tom, co vlastně chceme očekávat od veřejné dopravy tak, aby lidé měli nějaký standard nezávisle na tom, kdo vládne v kraji, v obci, v zemi. Ve starých členských zemích Evropské unie je zcela samozřejmé, že základní dopravní obslužnost garantuje stát. U nás stát tuto odpovědnost delegoval na kraj a ten bohužel selhal."
A je zde ještě další systémová chyba.
"Problém je také v tom, že prostředky, které jdou na objednávku veřejné dopravy, nejsou nijak účelově vázány. Když to tedy řeknu hodně pesimisticky, klidně by se mohlo stát, že nějaký kraj místo objednávky veřejné dopravy bude stavět aquapark."Petr Šlágr poukazuje rovněž na příliš velké kompetence krajů. Ty se prý dají zneužít třeba proti zájmům obcí.
"Stává se, a to i v Ústeckém kraji, že obce si chtějí nad rámec základní dopravní obslužnosti objednat další dopravu a že kraj jim v tom může bránit. Prostě nevydá příslušnému dopravci licenci. I v Ústeckém kraji se stalo, že města či obce si chtěly zřídit integrovaný dopravní systém a kraj to blokoval."
A jaké východisko nabízejí odborníci pro budoucnost?
"Bude potřeba to legislativně ošetřit. To znamená přijmout například zákon o veřejné dopravě, která by také sjednotila podmínky pro železniční a autobusovou dopravu."
Zatím se ale starostové postižených obcí shodují v názoru, že kraj i dopravci si ve svém finančním sporu vzali lidi v regionu za rukojmí.