Brno stále zvažuje přesunutí hlavního nádraží
Potřebuje Brno nové hlavní nádraží? Projekt přeložení brněnského železničního uzlu o několik set metrů jižněji označují tvůrci a brněnští zastupitelé za projekt století. Tato vize není nová a má jak své stoupence tak i odpůrce. Těm nahrávají především vysoké náklady ve výši 30 mld. U telefonu je teď kolega Jaromír Marek, který se zúčastnil veřejné konfrontace názorů na projekt. Jeho se ptám, zda jsou naděje na uskutečnění projektu reálné.
"Odpověď na tuto otázku teď asi nezná nikdo. Ani přívrženci projektu, což jsou zástupci brněnského magistrátu a městský architekt, ani odpůrci, což jsou občanská sdružení a architekti. je tam celá řada neznámých a klíčový je i finanční rozměr - asi 30 mld korun."
A ty další problematické stránky projektu jsou jaké?
"Připomenu, že je to projekt na přeložení brněnského nádraží asi o kilometr dál. Staré nádraží, kterým projdou denně desítky tisíc lidí, nevyhovuje. Projekt souvisí to se starou myšlenkou na vytvoření nového městského centra. Jejím autorem je funkcionalistický architekt Bohuslav Fuchs a sedmdesát let se střídavě vynořuje. Podle odpůrců je další problematickou stránkou to, že by přesun nádraží nepřinesl kýžené oživení města. Odsunutím nádraží by se naopak vytvořila jakási mrtvá plocha. Nádraží by se vzdálilo od stávajícího městského centra a vytvořila by se plocha, kde by to město prostě nežilo."
To původní nádraží by zůstalo zachované?
"Ta budova by určitě zůstala zachována, protože to je historická stavba z konce 19. století. O jejím dalším využití se uvažuje."
Když jsi byl na té čtvrteční názorové konfrontaci, kdo měl navrch? Odpůrci nebo stoupenci projektu.
"Obě ty strany mají svoje logické a pádné argumenty. Ovšem při realistickém, střízlivém pohledu se mi zdají pádnější argumenty odpůrců projektu."