České aerolinie se chtějí dostat ze ztráty

Prezident ČSA Radomír Lašák, foto: ČTK

České aerolinie jsou v červených číslech. Jak se z nich dostat, naznačuje plán prezidenta ČSA Radomíra Lašáka. Ten počítá s prodejem všeho, co bezprostředně nesouvisí s létáním, se snížením počtu zaměstnanců i jejich mezd.

Prezident ČSA Radomír Lašák,  foto: ČTK
Aerolinky potvrdily, že se za minulý rok propadly do ztráty 611 milionů korun. Dostat je opět do plusových čísel má nový prezident Radomír Lašák, který do aerolinek přišel v lednu z představenstva energetické společnosti ČEZ. Podle jeho plánu se má ČSA vrátit do zisku za dva roky, pokud se bude šetřit a rychleji se rozběhnou prodeje letenek.

Za ztrátou aerolinek mají stát vysoké ceny paliva i strategie bývalého vedení v čele s exministrem obrany Jaroslavem Tvrdíkem. To rozhodlo o skokovém navýšení počtu letadel a při jednání s odbory přistoupilo na vysoký, až 15procentní roční růst mezd. Kapacita letadel se tak zvýšila o 59 procent, ale aerolinky to podle Lašáka nezvládly po prodejní stránce. Výsledkem je propad obsazenosti letadel a nárůst nákladů. Radomír Lašák chce využít šok ze špatných výsledků a přesvědčit hned devět odborových organizací, aby přistoupily na odtučňovací kúru. To by mělo přinést úspory ve výši stovek milionů už v příštím roce. Kolektivní smlouvy však platí až do konce roku 2007 a odborům se změny nelíbí, například vlivnému sdružení pilotů, jak uvedl jeho představitel Daniel Boledovič.

"Otevření kolektivních smluv nevidíme jako nejšťastnější řešení. Myslíme si, že firma by se měla soustředit zejména na vylepšení prodeje, tedy výnosů ze své činnosti. Z historie víme, že když se otevřou kolektivní smlouvy, když začne kolektivní vyjednávání, je část firmy paralyzována a nemyslíme si, že teď je na to nejlepší doba."

Prezident Lašák hovoří také o propouštění. Počítá se, že odejde 10 až 20 procent lidí. Piloti a posádky mohou zůstat v klidu, propouštění se má týkat zejména administrativy a vedení. V současné době mají aerolinky zhruba 5500 zaměstnanců. Část z nich odejde z firmy i s částí podniku, protože ČSA zvažují odprodej méně důležitých částí, jako je stravování, bezcelní obchody nebo nákladní doprava. ČSA naopak počítá s rozšířením servisních linek. Plán bývalého vedení na vybudování opravárenské kapacity řádově za miliardu korun nehodlá rušit.

"Na samotný plán se naše profesní sdružení kouká pozitivně z toho důvodu, že už nám byla minulým vedením dlouho slibována restrukturalizace podniku, která stále nepřicházela. Myslíme si, že je nutná vzhledem k tomu, abychom mohli fungovat na dravém trhu a byli konkurenceschopní."

Do cenové války s nízkonákladovými linkami ČSA nepůjdou. Nové vedení hodlá kromě úspor také zvednout výnosy. Plán počítá se zvýšením prodeje letenek například tím, že se zjednodušší jejích výběr a celkově se nabídka pro cestující zatraktivní. Úplnou novinkou, zřejmě ale až od roku 2008 by pak mělo být rozšíření dálkové flotily. Nové linky by měly směřovat do východoasijských zemí - jako perspektivní se jeví Indie, Čína nebo Vietnam. Výraznější zlom by měl nastat příští rok, kdy vedení plánuje stáhnout ztrátu na 105 milionů. V roce 2008 se už očekává zisk přes 200 milionů korun. Do konce roku se má také rozhodnout o osudu příležitostné, charterové dopravy, kterou využívají cestovní kanceláře. ČSA z ní mají ročně necelé dvě miliardy korun tržeb a ovládají třicet procent trhu. A to je podle Lašáka příliš málo.