České sklo v Rolls-Royce
Pokud se svezete v autě Rolls-Royce, budete v něm mít české sklo. Tuto prestižní zakázku získala sklárna v Květné nedaleko Uherského Hradiště.
Do vozidel dodává sadu skládající se z lahve a sklenice na bourbon a také sklenice na šampaňské. Zakázka v hodnotě stovek tisíc korun platí pro celý letošní rok. Měsíčně sklárna expeduje zhruba sto sad, řekl její ředitel Marek Mikláš.
"Je to pro nás pocta. Jinak pro automobilky děláme hodně, vyrábíme pro Volkswagen, pro Mercedes, pro Bugatti. Ale Rolls-Royce je vždycky taková srdcová záležitost. Vybavujeme jejich interiéry aut. Takže když si někdo koupí v Čechách Rolls-Royce, tak bude mít v autě české sklo," uvedl Mikláš. Naposledy podle něj sklárna dodávala pro Rolls-Royce nápojové sklo před 17 lety.
Ručně vyráběné sklenice z Květné se objeví i na letošní světové výstavě Expo, která by měla v Dubaji začít 1. října. "Vybavujeme teď restauraci v českém pavilonu, takže kdo pojede na výstavu Expo, bude určitě pít z našeho skla," řekl Mikláš.
E-shopy pomáhají získávat kontakty
Sklárna před časem spustila e-shopy v České republice a na Slovensku, tento týden uvede do provozu internetové prodejny pro Rakousko a Německo. "Přináší to i přidružené kontakty do obchodnické sféry, dokonce nám to pomáhá najít zajímavé partnery v zahraničí. Díky reklamě na e-shopy jsme získali třeba zákazníka ze Singapuru, který sháněl středoevropské sklo," řekl ČTK majitel sklárny Lubor Cerva.
Sklárna v Květné vyváží své výrobky do více než 50 zemí. Na export jde podle Mikláše zhruba 90, v některých měsících i 95 procent výrobků. Podstatná část produkce směřuje do Rakouska a Německa. Sklo z moravsko-slovenského pomezí je však k dostání ve většině evropských zemí a například také v USA.
Sklárnu založil v 18. století kníže Lichtenštejn
Loni byla sklárna kvůli pandemii koronaviru skoro čtyři měsíce zavřená. Tuhle dobu využila ke stavbě nové pece. Zakázky se rozjely a poptávka po českém ručním skle je velká.
Sklárnu v Květné založil na konci 18. století kníže Alois z Lichtenštejna. Za dobu své existence vystřídala řadu majitelů. V době největšího rozkvětu v ní pracovalo 550 lidí, nyní má 85 zaměstnanců.