Česko zaplatí poplatek Michelinu za zařazení do prestižního gastroprůvodce
Vláda se rozhodla zaplatit poplatek společnosti Michelin za zařazení do prestižního gastronomického průvodce. Je to nástroj, jak Česko propagovat v zahraničí, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Turisté dají za gastronomii až 30 procent útraty. Když však nebudou restaurace vidět, turisté se o nich nedozví, dodal šéfkuchař Jan Knedla. Přávě špičky gastronomie se na premiéra obrátily dopisem, aby stát poplatek zaplatil.
Společnost Michelin loni změnila koncepci svého průvodce a restaurace hodnotí jen v zemích, jejichž národní agentury pro cestovní ruch přispějí.
Náklady na pět let činí přes 51 milionů korun. Jak napsaly Hospodářské noviny, poplatek už hradí většina zemí v Evropě - Česko a Slovensko zůstaly poslední, kdo peníze neposílal.
Turisté dají za gastronomii 30 procent útraty
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) představil kolegům ve vládě analýzu toho, jak zahraniční turisté v Česku utrácejí a právě útrata za gastronomické služby představuje víc než 30 procent celkové útraty.
Martin Kupka pak zařazení do průvodce považuje za jeden z nástrojů, jak lze přispět k návratu turistů do Česka po koronavirové krizi. Finance se podle něj velmi rychle Česku vrátí.
A jak bude smlouva s Michelinem vypadat? Hodnocení se bude vztahovat na celé území České republiky. Michelin v první fázi provede analýzu celkové kvality gastronomické scény v ČR, inspektoři firmy poté navštíví podniky z užšího výběru a ohodnotí je.
"Zdaleka nepůjde jen o restaurace v Praze - cílem projektu je právě přilákat bohatší zahraniční turisty do regionů. Tato část bude financována z prostředků ministerstva - jde o částku v přepočtu kolem 4,3 milionu korun s DPH," poznamenala mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Hešíková.
"Gastronomie je podle výzkumů důležitým faktorem při výběru, kam cestovat. Skupiny, které cestují hlavně za ní, zůstávají v destinacích v průměru déle a utrácejí více než ostatní. Podpora gastronomie je tedy klíčová, pokud má ČR zůstat jako turistická destinace konkurenceschopná ve srovnání s okolními zeměmi," doplnila Hešíková.
Ve druhé fázi, a to do roku 2028, se budou na základě analýzy oceňovat podniky a také se uskuteční marketingová kampaň zaměřená na zahraniční turisty. "Zde půjde o částku v přepočtu přes 47 milionů korun s DPH na pět let. Na financování této části by se měl podílet nejen stát, ale také kraje a soukromý sektor," dodalo ministerstvo.
Restaurace: Kdyby mohl poplatek hradit soukromý sektor, už bychom ho uhradily
Některé restaurace v Česku sbíraly podpisy pod otevřený dopis pro premiéra Petra Fialu (ODS) a celou vládu s výzvou, aby stát poplatek zaplatil. Akci podpořily špičky českého gastrobyznysu včetně Zdeňka Pohlreicha, Jana Punčocháře nebo Jana Knedly.
Ten uvedl, že poplatek za zařazení Česka do gastronomického průvodce Michelin Guide může platit pouze stát, a nikoliv soukromý sektor. Kdyby to šlo, už by ho podniky samy uhradily. Petici podpořila také Asociace kuchařů a cukrářů ČR.
Ministr Bartoš nejdřív vyjádřil pochyby o tom, zda je to vhodná podpora v době, kdy vesnické hospody krachují a hledají se úspory. Chtěl také garance, že průvodce nebude hodnotit restaurace pouze v Praze, jak tomu bylo doposud. Šéfkuchaři vládě napsali, že průvodce má nově působit ve všech krajích, což bude mít vliv na turistický ruch a služby v regionech.
Pokud nebudou restaurace vidět, turisté se o nich nedozví
"Michelin nehodnotí pouze luxusní restaurace, je to pouze špička ledovce. Hodnotí i restaurace za dobré jídlo za rozumné peníze. Takových restaurací je v krajích podle mého odhadu okolo 50. V každém kraji jsou skvělá gastronomická zařízení a zasloužila by si takto podpořit. Pokud ale nebudou vidět, těžko se o nich zahraniční turisté dozví," uvedl šéfkuchař Jan Knedla.
Poznamenal také, že pokud bude do Česka jezdit čím dál více turistů za kvalitním jídlem, bude se zvyšovat prestiž ČR, a ne jako destinace s levným pivem pro anglické turisty.
"Například do Kodaně a Dánska před deseti lety jezdil za jídlem úplný zlomek turistů. Během pár let se u nich objevilo velké množství restaurací s michelinským oceněním a rázem je z Dánska nejpopulárnější destinace a jejich restaurace jsou zarezervované na měsíce dopředu," dodal Knedla.