Dřevěný most v Bystré nad Jizerou patří mezi evropské unikáty
Nejvzácnější dřevěný most ve střední Evropě zachraňuje obec Bystrá nad Jizerou. Zastřešený unikát slouží svému účelu už přes omdesát let. A stále v něm mohou projíždět osobní auta. Na záchranu této unikátní památky však schází peníze. Více uslyšíte od Zdeňky Kuchyňové.
"První most, o kterém se píše, byl postaven v roce 1893, ale nebyl krytý střechou. Postavili si ho majitelé mlýna, aby k nim mohli z okolních obcí jezdit lidé k semletí obilí na mouku. Později v letech 1898 most odnesla voda, takže se postavil druhý, ale ten už střechu měl. Později byl v dezolátním stavu, takže se zboural a v roce 1922 se postavil nový střechou krytý již širší most, kde se mohli k mlýnu lidé dostávat i s koňskými povozy."
Nabízí se otázka, když stavěli ten most ve 20. století, proč ho stavěli ještě dřevěný, proč už ne kamnenný?
"To se mi nepodařilo zjistit. Šlo asi o cenu, protože pan Janoušek náklady mostu hradil sám a dozvěděla jsem se z kroniky obce, že původní pořizovací cena toho mostu v té době byla 160 tisíc korun českých. Na tu dobu si myslím, že to je hodně. Velké trámy, které jsou hlavními nosníky mostu, jsou zhotoveny ze smrku z Vítkovic v Krkonoších a je to ze smrků starých 160 let a byly sem přitaženy párem koní."V jakém je teď most stavu?
"Dá se po něm projet osobními automobily. Obec se pokouší most zachovat, neboť je to pro občany dost důležité spojení mezi městem a vesnicí."
Není možné dosáhnout na peníze Evropské unie?
"Já si myslím, že by se asi dalo, ale problém je v tom, že by se obec musela spolupodílet na finančních prostředcích, což bohužel nemůžeme. Máme na všechno roční rozpočet 800 tisíc. Na opravy mostu můžeme z rozpočtu uvolnit tak 30 tisíc na rok. My bychom na most potřebovali alespoň půl milionu. Chtělo by to novou střechu a nový nosný pilíř, aby nám ten most nespadl do Jizery."