Expozice nové hudby
V Brně v těchto dnech probíhá festival nazvaný Expozice nové hudby. Viléma Faltýnka, který se zúčastnil zahajovacího večera, jsem požádal o rozklíčování tohoto názvu.
"Název Expozice nové hudby odkazuje k hudebním experimentům v šedesátých letech minulého století, které byly velmi úzce spojeny i s tehdejším děním ve výtvarném umění a s informelem. Ona to původně byla Expozice experimentální hudby a měla vlastně představovat nejnovější práce českých, a tedy moravských, brněnských skladatelů, kteří byli sdruženi v tzv. skupině A. Její duší byl Josef Berg, dále Miloš Štědroň, Alois Piňos, který loni na podzim zemřel, Miloslav Ištvan, Arnošt Parsch. To bylo v roce 1969. Potom, po smrti Josefa Berga tato Expozice experimentální hudby zanikla a trvalo až do roku 1988, kdy byla už pod názvem Expozice nové hudby obnovena jedním z členů té skupiny, a totiž Arnoštem Parschem."
Co festival nabízí letos?
"Právě když se díváme do minulosti, tak si uvědomíme, jak se ten festival proměnil od doby zakladatelů. Tehdy to byl projekt, který měl sloužit prezentaci tvorby domácích autorů, dnes je to téměř výhradně naopak. Představují se ti zahraniční tvůrci, to nejrenomovanější a nejznámější. Zahajovací středeční koncerty patřily Gordonu Monahanovi, kanadskému umělci, který předváděl jednak svoji skladbu 'Piano mechanics', což je neuvěřitelná záležitost stará už více než dvacet let, která udivuje posluchače tím, co je možné dostat přirozeným akustickým způsobem z piána. Ale slyšeli jsme i jeho skladbu, která je založená na víření reproduktorů v prostoru, tří reproduktorů, které jsou zároveň světelnými objekty a zdroji zvuku, a to všechno se elektronicky replikuje a zpracování a stává se součástí zase dalšího neuvěřitelného zážitku. Ve středu se také představil smyčcový kvartet, opět kanadský, Quatuor Bozzini, který prezentoval skladby autorů už tím klasičtějším způsobem psané v notách, ale přesto zase neuvěřitelný zvukový zážitek velmi překračující běžnou zkušenost s hudbou. Expozice nové hudby má letos ještě na programu autory tzv. berlínské skupiny - Hanse W. Kocha, Keithe Rowe'a a dalších."
Nachází tento festival své posluchače?
"Ano, určitě. Možná by někdo řekl, že tak neobvyklý, nekonvenční, experimentální přístup k hudbě, přístup k tomu sound artu může posluchače odrazovat, ale opak je pravdou. Oba zahajovací koncerty byly plné a já jsem přesvědčen o tom, že své posluchače si tato hudba určitě nachází u lidí vnímavých a u lidí otevřených."