Festival v Mariboru představil současné české divadlo
V Mariboru ve Slovinsku probíhá v těchto dnech 47. ročník prestižního divadelního festivalu Borštnikovo Srečanje. Jeho pořadatelé se letos rozhodli dát zvláštní prostor pro prezentaci současného českého dramatu a divadla. Probíhají tu čtení her Romana Sikory, Petra Kolečka a Lenky Lagronové a z Brna sem přijelo divadlo Reduta s inscenací Europeana podle předlohy Patrika Ouředníka. Po představení Europeany jsem požádal o rozhovor českého velvyslance ve Slovinsku Petra Voznicu, který se na organizaci české prezentace podílel.
Jaké jsou obecně kulturní kontakty Slovinska a České republiky, dejme tomu v posledních dvou letech?
"Velice živé, my se snažíme přiblížit slovinským občanům Českou republiku v řadě projektů. Máme na velvyslanectví putovní výstavu Česká nej, která představuje krásy České republiky, její bohatství vědecké, kulturní, urbanistické a další. Podařilo se nám natočit čtyřdílný seriál Slavné stopy české architektury ve Slovinsku. Slovinci jsou si velmi vědomi toho, že spolupráce mezi Čechy, tím co je dnes Česká republika, a Slovinskem se datuje do daleké historie. Těch projektů je celá řada, česká kultura je zde vnímána jako historicky velmi kvalitní. A tak jako my se snažíme přilákat české divadelníky do Slovinska, podobně postupuje Slovinské velvyslanectví v Praze. Vzpomeňme velmi významnou architekturu Jože Plečnika, který se podílel na obnově Pražského hradu a některých dalších památek v České republice. Letos uplynulo sto let od narození Plečnika a výstava byla velmi pozitivní."Je tu ještě ten velmi zajímavý moment Evropského hlavního města kultury, který je pro nás Čechy trochu pohledem do budoucna. Protože my teď vidíme, jak se to dělá v Mariboru, zároveň se v Čechách na tento post připravuje Plzeň. Je tu nějaká vazba mezi Plzní a Mariborem?"Plzeň a Maribor měly několik odborných konzultací, při kterých se plzeňští organizátoři snaží dostat do zákulisí příprav a vlastního průběhu roku kultury. A musím říct, že Mariborčané a vůbec města, která se podílejí na tom projektu, jsou velmi otevřená. My jsme byli připraveni představit zde Divadlo bratří Formanů s jejich velkolepým projektem, bohužel Maribor se jako celá řada dalších institucí a měst potýká s úspornými opatřeními v pokračující recesi evropské ekonomiky a z toho představení bohužel sešlo."
Maribor čelí akutním finančním problémům, a pokud vím, tak Plzeň řeší finanční problémy už teď taky. Ale Plzeň má určitý prostor dopředu se na ně připravit.
"To jsou důsledky toho, když někdo něco dělá a vychází z toho, že má prostředky, které jsou ale nikoliv v bance, nýbrž bohužel jen přislíbené. Je pravda, že slovinská vláda slíbila pro organizaci Evropského hlavního města kultury určitou částku, pokud se nepletu 30 milionů eur, ale v důsledku té krize, jak nazývají ekonomickou situaci ve Slovinsku, je nebyla schopna poskytnout. A to je citelná rána."Jakou zkušenost by si z toho Plzeňané měli vzít?
"Měli by za prvé jít do projektů, které mají velmi vysokou přidanou hodnotu, a lze předpokládat, že jejich návštěvnost bude vysoká, a jít jen do projektů, u kterých budou mít zcela jistě zajištěny prostředky a ne jen virtuálně přislíbeny."