Hudebník Ondřej Macek našel ztracenou Vivaldiho operu Argippo

Cembalista a dirigent Ondřej Macek našel v Bavorsku podstatnou část Vivaldiho opery nazvané Argippo, která byla považována za ztracenou. Toto dílo slavného skladatele slyšelo publikum poprvé na podzim roku 1730 v Praze. Macek operu rekonstruoval a nyní ji zkouší se souborem barokní hudby Hofmusici.

Operu Argippo napsal Vivaldi pro Prahu, kde pravděpodobně její provedení také řídil. Dosud byla známá pouze z dobového tisku libreta uloženého v pražské Národní knihovně, hudbu však muzikologové pokládali za ztracenou. Ondřej Macek se však vydal po stopách hudebníků, kteří ji tehdy hráli, a objevil partituru koncem roku 2006 v knížecím soukromém archivu Thurn-Taxisů v bavorském Řezně.

"Ta společnost působila o tři roky později v Řezně v Bavorsku, kde provedla několik oper, ze kterých se dochovala také libreta. Tak jsem se podíval do katalogu a měl jsem štěstí, že jsem nalezl anonymní svazek árií, kde se árie z Vivaldiho Argippa také nacházejí."

O čem opera je?

"Jedná se o typický zapeklitý barokní příběh, kde hlavní roli hraje záměna dvou princů, kteří se ucházejí o následnici trůnu."

Je to příběh o lásce, žárlivosti, cti a pomstě. Argippo je typickou Vivaldiho operou, která vznikla na vrcholu jeho tvorby a mezi ostatními operami není žádnou Popelkou. Má tři akty a trvá přes dvě hodiny. Je tedy kratší než jiné tehdejší opery, ale díky tomu je děj dramatičtější a hudební nápady víc zhuštěné. Jak dodává Ondřej Macek, podrobné zkoumání rukopisu i hudební analýza árií jednoznačně potvrdily Vivaldiho autorství.

"Vivaldi je skladatel s velice osobitým hudebním rukopisem. Árie jednoznačně odpovídají tomuto hudebnímu stylu."

Objev uznala vědecká komise Italského institutu Antonia Vivaldiho v Benátkách a loni v červnu tam byl představen odborníkům na mezinárodní konferenci. Další bádání ukázalo, že rukopis z Řezna představuje více než dvě třetiny opery, tedy natolik podstatnou část, že to Ondřeji Mackovi umožnilo rekonstrukci kompletní opery v co nejvíce autentické podobě.

"U šesti árií z celkového počtu 18 jsem našel v operách Vivaldiho, které napsal těsně před a po, árie, které se pro ty texty dají použít. Takto rekonstruovanou operu uvedeme 3. května ve Španělském sále Pražského hradu v podání barokního souboru Hofmusici."

Pro pražskou premiéru se nyní šijí dobové kostýmy a vytváří celá nová výprava, na scéně se objeví 13 zpěváků a 24 muzikantů. Hofmusici ji pak mají v plánu uvést v českokrumlovském barokním divadle a v říjnu ji představí v Benátkách.