Jak učit dějiny 20. století? Historik Martin Štefek oceňuje badatelskou metodu

Kdy se král narodil, kdy zemřel, a co v životě udělal. Dějepis dlouhá léta spočíval hlavně v učení dat a faktů. To chtějí učitelé a historici změnit. V Liberci se koná konference s názvem Úplně nový dějepis?

Konference je jednou z akcí, které Ústav pro soudobé dějiny AV spoluorganizuje v rámci svého zapojení do vzdělávání učitelů a učitelek dějepisu.

Martin Štefek | Foto: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR

"Školy jsou místem, kde se historické povědomí vytváří, a myslím si, že Akademie věd by tento trend měla znát, a naopak školy by se měly více přiblížit vědě," říká historik Martin Štefek z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd.

"Pryč je doba, kdy se výzkum soudobých dějin skládal převážně z popisu archivní dokumentů a jejich komentáře. Soudobé dějiny jsou dnes disciplínou s výraznými přesahy do sociologie, ekonomie, politické vědy, antropologie a dalších disciplín. I výuka dějepisu už není pouhým memorováním dat a faktů. Soudobé dějiny se dotýkají současných výzev, současných krizí a studující mají možnost osvojit si právě dovednosti týkající se třeba občanské odolnosti. Vidíme spoustu přesahu nad rámec pouhého poznání historických fenoménů."

Co do učení dějepisu přináší tzv. badatelská metoda?

Výuka dějepisu a zejména témat z historie 20. století je předmětem veřejné diskuze. Nedávno se rozhořel spor o tzv. badatelskou metodu, kde si žáci pokládají otázky, přemýšlejí, diskutují. Podle této metody má větší cenu, když žák pochopí kontext a nadchne se, než aby se z dějin tzv. poučil. Metodu podporuje i historik Martin Štefek.

Ilustrační foto: congerdesign,  Pixabay,  Pixabay License

"Myslím si, že badatelská metoda v čím dál tím větší míře doplňuje tradiční frontální výuku. Studující nejenom pozná nějakou historickou látku, ale badatelská výuka sama o sobě vyžaduje od studujících položení si výzkumné otázky, formulování nějaké hypotézy, nalezení výzkumné metody, přináší studujícím více dovedností a kompetencí než v minulosti, kdy se učili fakta."

I základní fakta jsou však nutná, aby se nestávalo, že při anketě na ulici budou studenti tvrdit, že v roce 1968 skončila druhá světová válka.

Autor: Zdeňka Kuchyňová | Zdroj: Akademie věd ČR
klíčové slovo:
spustit audio