Kofola má 50 let

0:00
/
0:00

Kofola slaví kulaté výročí. Tato společnost vyrábějící u nás kolové nápoje má letos rovných 50 let.

Psal se rok 1960, když se narodila Kofola. A jak její dnes už padesát let trvající příběh vlastně vznikl prozrazuje tiskový mluvčí společnosti Martin Klofanda.

"Doktor Blažek, který se zabýval bylinkami a farmacií, vymyslel recepturu na kofolu. Bylo to na základě požadavku KSČ, aby byl vyroben nápoj kolového typu, který by konkuroval zahraničním nápojům. Tento pan Blažek se v roce 1959 seznámil s doktorem Knapem, který pracoval v ostravské farmaceutické firmě Galena. Tito dva pánové dali dohromady základní recepturu a převedli ji do průmyslové výroby."

Martin Klofanda
Jak se kofola liší od jiných kolových nápojů?

"Kofola nikdy neobsahovala kyselinu fosforečnou, obsahuje méně cukru i kofeinu a je založena na bylinkové bázi, protože obsahuje extrakty ze 14 bylin, takže je typická svou chutí a odlišná od konkurenčních nápojů."

Společnost Kofola si stejně jako většina konkurentů prošla svými vzestupy i pády.

"Nejúspěšnější byla 70. léta, kdy probíhal masivní rozvoj. Obrovský propad přišel se sametovou revolucí. Tehdy vznikla mezi lidmi velká poptávka po zahraničních nápojích a kofola upadla v zapomnění. Koncem 90. let se začal oživovat trend retro značek, což byl případ i kofoly. Skutečný rozmach nastal až v roce 2001."

A na jaké zákazníky se tato nápojová společnost zaměřuje v současné době?

"Necílíme ani na mladé, ani na starší, kteří si ji pamatují ze svých dřívějších let. Pro nás je důležitá skupina lidí, kteří si kofolu ze svých dětských let už nepamatují. Je to koupěschopná skupina a to je pro nás důležité - mladí, aktivní lidi, kterých je poměrně hodně.."

Kofola se pochopitelně vyrábí s mnoha příchutěmi, jako např. s citrusovou, třešňovou, skořicovou a také bez cukru. Ale hlavní hvězdou je...

"Naší vlajkovou lodí je točená kofola, což je stejná technologie, jako točení piva. Je ze sudů, točí se pípou, podává se do skla, jsou tam zachovány skladovací podmínky a vůbec výčepní rituál. Zachována musí být určitá teplota, měla by tvořit pěnu. Oblíbená je hlavně mezi sportovci a řidiči."