Koncern Siemens odchází z pražské továrny na výrobu kolejových vozidel

Foto: ČTK

Německý koncern Simenes v Praze na Zličíně končí. Do druhé poloviny roku 2009 se stáhne z továrny na výrobu kolejových vozidel. Do té doby se bude snažit najít kupce, který bude pokračovat v průmyslové výrobě. Odboráři s rozhodnutím nesouhlasí.

Foto: ČTK
V podniku pracuje kolem tisícovky lidí. Pár minut po oznámení zprávy se před branami závodu sešlo několik stovek nespokojených zaměstnanců.

"S něčím takovým jsme předběžně počítali, protože jsme si říkali, že radši se obětuje firma na východě, než firma na západě,"

Foto: ČTK
říká předseda jedné ze dvou zdejších odborových organizací Jiří Žáček. Koncern Siemens nedávno oznámil, že propustí zhruba 17.000 zaměstnanců po celém světě. V Česku zaměstnává zhruba 12.000 lidí. Podle mluvčího Petra Sedláčka se ostatní aktivity koncernu v Česku nemění, odchod se týká pouze zličínské firmy Siemens Kolejová vozidla.

"Továrna zůstává v provozu. Do té doby se pokusíme v první řadě najít kupce, který by zachoval průmyslovou výrobu. Rozhodnutí padlo po velmi důkladné ekonomické analýze, kterou ovlivnilo několik faktorů. Jedním z nich je posilující česká koruna, nedostatek kvalifikované pracovní síly a také nízký podíl na lokálním trhu."

Předseda odborového svazu KOVO Josef Středula, celou situaci komentuje tak, že Siemens se k zaměstnancům české továrny chová jako k pracovní síle druhé kategorie:

"Komunikace je jenom vůči Německu. Dokonce v Německu chtějí ochránit pracovní příležitosti a je na to uzavřená dohoda. Jak je možné, že takováto ochrana je možná v jedné zemi EU a v druhé zemi se má sdělovat, že firma končí."

Foto: ČTK
Siemens získal závod na výrobu kolejových vozidel na začátku roku 2002. Firma vyrábí například vozy pro pražské metro nebo železniční vagóny. Získala i státní příspěvek s podmínkou udržení nových pracovních míst po dobu pěti let. Tento termín vyprší v roce 2009. Podle ministra financí Miroslava Kalouska nyní nelze předjímat, zda budou porušena pravidla pro investiční pobídky. Kalousek v uzavření závodu problém nevidí, ale dobrá zpráva to není.

"Na území města Prahy nevidím 1.100 pracovníků při současné míře nezaměstnanosti nebo spíš při současném zoufalém nedostatku pracovních sil jako problém, byť, a to samozřejmě zdůrazňuji, příznivá zpráva to není."

Vláda podle Kalouska nemá nástroje, jak vlastníkovi v jeho akcích zabránit. Komentátoři v tisku upozorňují, že díky sílící koruně a rostoucím mzdám zřejmě začíná balení kufrů velkých průmyslových firem v Česku. Jako první odejdou montovny. I kdyby se české ručičky ztrhaly, levnější než ty čínské, vietnamské či rumunské nebudou.