Lanovka na Větruši začíná v Ústí nad Labem v centru města

Foto: ČTK

Ústí nad Labem má unikátní lanovku přímo v centru města. Je to nejdelší dráha v Česku, která nemá žádné podpěrné sloupy.

Foto: ČTK
Stavba trvala necelý rok. Lanovka spojuje Větruši, což je výletní zámeček s restaurací a střechu obchodního centra. Je dlouhá 330 metrů a trasu překonáte za dvě minuty. Kyvadlově tu jezdí kabiny pro 15 lidí.

Až do konce 2. světové války byl kopec s výletní restaurací přirozenou součástí město. Sahala sem městská zástavba. Pak ale přišly masivní spojenecké nálety a domy pod Větruší vzaly za své.

Foto: ČTK
"Město tím ztratilo spojnici s Větruší, s přirozeným výletním centrem Ústečanů. Dopad se znásobil ještě tím, že pod kopcem vznikla velice rušná křižovatka. Je prakticky skoro nemožné bezpečně přejít tu silnici, takže nám nezbývá nic jiného než si postavit na Větruši lanovku, abychom se tam dostali,"

vysvětluje historik Martin Krsek důvody, pro které město Ústí nad Labem nechalo na Větruši vystavět lanovou dráhu. Město navíc nedávno zámeček Větruši opravilo. Ve zkušebním provozu se lanovka slavnostně rozjela 7. prosince. Hned během první hodiny byl o svezení obrovský zájem - lanovka přepravila přes 300 lidí. Pak ji neplánovaně na 45 zastavila menší závada na hydraulice. Za několik hodin provozu se na ní svezlo přes 2000 cestujících. Další takový nápor čekají v Ústí až na prvního máje.

Foto: ČTK
Děj doprovodného programu při zahájení provozu lanovky kopíroval část historie města od 19. století po současnost. U nástupní stanice v obchodním centru byly stánky s řemeslníky, zahrála dobová kapela a připravena byla i degustace vín a likérů. Na Větruši cestující uvítali četník a průvodčí. Náměstek primátora Jan Řeřicha považuje lanovku za zajímavý mezník pro město. Vždyť, kde se mohou pochlubit lanovkou v centru. Bez evropské dotace by se však lanovka nepostavila.

"Celkové náklady se vyšplhaly na 81 milionů korun, přičemž evropská dotace činila 61,5 milionu korun,"

uvedla na webu tn.cz mluvčí ROP Severozápad Marcela Klíchová. A jak se lidem jízda líbila? Byli spokojeni a těšili se, až bude na jaře v Ústí všechno zase zelené. S provozem se počítá až do 22 hodiny večerní. A tak si cestující mohou vychutnat i noční pohled na město a labské údolí.

Foto: ČTK

Vše je tu jištěno. Speciální zařízení sleduje například i vítr. Kdyby byl silný, tak by se lanovka automaticky zastavila. Připraven je i speciální vozík na ruční pohon, který by cestující z kabiny vyzvedl a odvezl do stanice. Lanovku nemůže řídit každý. Ústečtí strojníci se učili na dalším unikátu, na lanovce na Komáří vížku na Teplicku, která je nejdelší lanovkou bez mezizastávky ve střední Evropě. Je dlouhá téměř 2,5 kilometru.

Od lanovky si město slibuje oživení okolí Větruše, kam investovalo kolem 130 milionů korun. Větruše je i výchozím místem turistických výletů do Českého středohoří. Ne všichni jsou ale ve městě lanovkou nadšeni. S provozem, který město přijde ročně na několik milionů korun, se totiž začíná právě v době, kdy Ústí oznámilo, že nemá dost peněz na divadlo nebo zoologickou zahradu.

10
50.661026600000
14.032996800000
default
50.661026600000
14.032996800000